Svar: Stram lukkemuskel forstyrrer døgnrytme

5. september 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mette

Der er ganske givet en sammenhæng mellem Marcus øgede indtag af mad og opvågninger om natten. Han lyder til at være en dreng, som nu har brug for noget mere mættende end mælk og normalt ville jeg anbefale dig at komme igang med skemaden - altså ikke bare vælling, men rigtig grød og mos.

Problemet hos jer er, at Marcus ifølge lægen har en stram lukkemuskel og derfor kan have problemer med at komme af med maden igen - det er derfor ikke nogen god idé at jeg sender dig en plan med masser af mad, som vil være relevant for hans alder - men ikke for den situation I lige nu står i ...

Du er derfor nødt til at vente på henvisningen til sygehuset, du kan evt. ringe til afdelingen I er henvist til og spørge dem hvordan du skal forholde dig. Sig ...

Annonce

... til dem at du står med en dreng, som er henvist videre til dem på grund af stram lukkemuskel og deraf problemer med sin afføring - han er samtidig tydeligvis sulten og har behov for mere mættende mad, så hvad vil de anbefale at du giver ham ...

Det er nødt til at være personale som arbejder med denne problematik, der angiver, hvordan du skal forholde dig, da det er alt for problematisk at fylde ham med en masse grød og mos, som han i værste fald ikke er i stand til at komme af med.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg håber du får den hjælp I har brug for, Marcus er ganske givet sulten og har brug for noget mere mad, det vil naturligt spille ind på hans døgnrytme, hvis han kan begynde at få noget mere rigtig mad og mere mættende mad - hele dagen igennem :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder