Svar: Stram lukkemuskel forstyrrer døgnrytme
5. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Der er ganske givet en sammenhæng mellem Marcus øgede indtag af mad og opvågninger om natten. Han lyder til at være en dreng, som nu har brug for noget mere mættende end mælk og normalt ville jeg anbefale dig at komme igang med skemaden - altså ikke bare vælling, men rigtig grød og mos.
Problemet hos jer er, at Marcus ifølge lægen har en stram lukkemuskel og derfor kan have problemer med at komme af med maden igen - det er derfor ikke nogen god idé at jeg sender dig en plan med masser af mad, som vil være relevant for hans alder - men ikke for den situation I lige nu står i ...
Du er derfor nødt til at vente på henvisningen til sygehuset, du kan evt. ringe til afdelingen I er henvist til og spørge dem hvordan du skal forholde dig. Sig til dem at du står med en dreng, som er henvist videre til dem på grund af stram lukkemuskel og deraf problemer med sin afføring - han er samtidig tydeligvis sulten og har behov for mere mættende mad, så hvad vil de anbefale at du giver ham ...
Det er nødt til at være personale som arbejder med denne problematik, der angiver, hvordan du skal forholde dig, da det er alt for problematisk at fylde ham med en masse grød og mos, som han i værste fald ikke er i stand til at komme af med.
Jeg håber du får den hjælp I har brug for, Marcus er ganske givet sulten og har brug for noget mere mad, det vil naturligt spille ind på hans døgnrytme, hvis han kan begynde at få noget mere rigtig mad og mere mættende mad - hele dagen igennem :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske