Svar: Afføringsmønster og behandling
2. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg er helt enig med din sundhedsplejerske i at jeres datter ikke bør have tynd, grønlig, slimet afføring 7-8 gange om dagen og jeg synes det er urimeligt at jeres læge ikke har gidet undersøge hende - men kun kigger kort på hende og nærmest vurdere hende ved at se på hende ansigtskulør ...
Det er korrekt at jeres datter kan have obstipationsdiarré, hvor der ligesom sidder en knold af hård afføring i tarmen, hvorved den øvrige afførings siver forbi og giver netop vandtynd afføring, diarré.
Men hvad skulle sidde i hendes tarm? Har du givet hende noget grød eller mos, som ikke er kommet tilstrækkeligt ud? Kan der sidde en prop af dette og genere hende? Hvis hun kun har fået modermælk og intet andet, så er det jo ikke sandsynligt at hun pludselig danner en prop ...
Men hvis du mener at hun har noget siddende, så er det fint at forsøge med laktulose, for at se om der så kommer noget ud. Ofte vil man opleve at barnet pludselig leverer en stor mørkfarvet (brunlig) afføring og når den er væk, så virker maven igen. Det vil ikke skade hende at I forsøger med lidt laktulose for at se om det får noget med ud - hun må få 1ml pr kg hun vejer og gerne fordelt over 2 doser. Det vil sige, at hvis hun vejer 7 kg, så kan hun få 3½ ml morgen og 3½ ml aften. I kan også prøve at give hende 7 ml på engang, for at se hvordan hun så reagerer på det - det burde i hvert fald kunne sætte gang i en evt. prop - men hun skal naturligvis ikke få mere ondt i maven :o(
Hvis det ikke hjælper, så er jeg helt enig med dig i at jeres datter bør få foretaget en afføringsprøve (faktisk siger man 3 på hinanden følgende prøver) og hvis du ikke kan komme igennem med dette hos egen læge, så synes jeg du skal bede din sundhedsplejerske om at tale med lægen for dig. Hvis sundhedsplejersken er enig i at din datter ikke skal have afføring der ser ud og lugter som den din datter har nu, så kan sundhedsplejersken ringe til lægen - hun kan ringe hjemme fra dig.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske