Svar: Afføringsmønster og behandling

2. september 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære frustrerede mor

Jeg er helt enig med din sundhedsplejerske i at jeres datter ikke bør have tynd, grønlig, slimet afføring 7-8 gange om dagen og jeg synes det er urimeligt at jeres læge ikke har gidet undersøge hende - men kun kigger kort på hende og nærmest vurdere hende ved at se på hende ansigtskulør ...

Det er korrekt at jeres datter kan have obstipationsdiarré, hvor der ligesom sidder en knold af hård afføring i tarmen, hvorved den øvrige afførings siver forbi og giver netop vandtynd afføring, diarré.

Men hvad skulle sidde i hendes tarm? Har du givet hende noget grød eller mos, som ikke er kommet tilstrækkeligt ud? Kan der sidde en prop af dette og genere hende? Hvis hun kun har fået modermælk og intet andet, så er det jo ikke sandsynligt at hun pludselig danner en prop ...

Men hvis du mener at hun har noget siddende, så er det fint at forsøge med laktulose, for at se om der så kommer noget ud. Ofte vil man opleve at barnet pludselig leverer en stor mørkfarvet (brunlig) afføring ...

Annonce

... og når den er væk, så virker maven igen. Det vil ikke skade hende at I forsøger med lidt laktulose for at se om det får noget med ud - hun må få 1ml pr kg hun vejer og gerne fordelt over 2 doser. Det vil sige, at hvis hun vejer 7 kg, så kan hun få 3½ ml morgen og 3½ ml aften. I kan også prøve at give hende 7 ml på engang, for at se hvordan hun så reagerer på det - det burde i hvert fald kunne sætte gang i en evt. prop - men hun skal naturligvis ikke få mere ondt i maven :o(

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis det ikke hjælper, så er jeg helt enig med dig i at jeres datter bør få foretaget en afføringsprøve (faktisk siger man 3 på hinanden følgende prøver) og hvis du ikke kan komme igennem med dette hos egen læge, så synes jeg du skal bede din sundhedsplejerske om at tale med lægen for dig. Hvis sundhedsplejersken er enig i at din datter ikke skal have afføring der ser ud og lugter som den din datter har nu, så kan sundhedsplejersken ringe til lægen - hun kan ringe hjemme fra dig.

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder