Svar: Overdreven gylperi

28. august 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Skytte

Tillykke med den lille pige og hvor er det dejligt at fødslen gik fint :)

Jeg kan godt forstå at du er urolig for om din datter kan have en pylorusstenose, da storesøster fik konstateret dette. Man kender ikke årsagen til at nogle børn får pylorusstenose, men ved at det forekommer hyppigere i nogle familier og det betyder at der rent faktisk godt kan være en arvelig faktor. Jeg synes derfor I med den historie I har, bør få jeres datter undersøgt en ekstra gang.

I nogle tilfælde går det over af sig selv, behandlingen kan være mindre og hyppigere måltider og barnet vokser simpelthen fra det ... I andre tilfælde er det nødvendigt at behandle medicinsk og I atter andre tilfælde vælger man at operere, som det var tilfældet med jeres ældste datter.

Risikoen ved at vente og se tiden an er underernæring og alvorlige forstyrrelser i væskebalancen, elektrolytforstyrrelser, men som sagt vil det i mildere tilfælde ikke betyde noget og det lyder ikke voldsomt hos jer. Hun tager jo på, følger sin kurve osv. Men jeg synes hun alligevel bør tjekkes, også selvom du ikke er glad for ekstra undersøgelser ... Eller sagt på en anden ...

Annonce

... måde - hvis det var mit barn, ville jeg bede om en henvisning til børneafdelingen :)

Ja, det kan godt være systemet der er umodent og det kan godt fortage sig med tiden - men det kan en pylorusstenose også og har hun dette problem, så skal man naturligvis være ekstra opmærksom.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er korrekt at modermælk ofte glider lettere retur end modermælkserstatning og jeg kan sagtens forstå du synes det er frustrerende ... Nogle møder vælger at malke ud og tilsætte johannesbrødkernemel eller aprestagum, som det også hedder til deres egen mælk og give barnet dette. Det er et fortykkelsesmiddel. Man kan dog også vælge at købe en speciel erstatning på apoteket Enfamil AR. den har dokumenteret effekt på refluks og virker ved at være tynd som almindelig mælk og først blive tyk i mavesækken. Derfor holder barnet bedre mælken i sig.

Du kan i første omgang prøve at supplere din amning med Enfamil AR og se om det vil have positiv effekt på hendes evne til at holde maden i sig og så derudfra tage en beslutning om hvad du ønsker og hvordan du skal prioritere.

Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder