Svar: Overdreven gylperi
28. august 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Skytte
Tillykke med den lille pige og hvor er det dejligt at fødslen gik fint :)
Jeg kan godt forstå at du er urolig for om din datter kan have en pylorusstenose, da storesøster fik konstateret dette. Man kender ikke årsagen til at nogle børn får pylorusstenose, men ved at det forekommer hyppigere i nogle familier og det betyder at der rent faktisk godt kan være en arvelig faktor. Jeg synes derfor I med den historie I har, bør få jeres datter undersøgt en ekstra gang.
I nogle tilfælde går det over af sig selv, behandlingen kan være mindre og hyppigere måltider og barnet vokser simpelthen fra det ... I andre tilfælde er det nødvendigt at behandle medicinsk og I atter andre tilfælde vælger man at operere, som det var tilfældet med jeres ældste datter.
Risikoen ved at vente og se tiden an er underernæring og alvorlige forstyrrelser i væskebalancen, elektrolytforstyrrelser, men som sagt vil det i mildere tilfælde ikke betyde noget og det lyder ikke voldsomt hos jer. Hun tager jo på, følger sin kurve osv. Men jeg synes hun alligevel bør tjekkes, også selvom du ikke er glad for ekstra undersøgelser ... Eller sagt på en anden måde - hvis det var mit barn, ville jeg bede om en henvisning til børneafdelingen :)
Ja, det kan godt være systemet der er umodent og det kan godt fortage sig med tiden - men det kan en pylorusstenose også og har hun dette problem, så skal man naturligvis være ekstra opmærksom.
Det er korrekt at modermælk ofte glider lettere retur end modermælkserstatning og jeg kan sagtens forstå du synes det er frustrerende ... Nogle møder vælger at malke ud og tilsætte johannesbrødkernemel eller aprestagum, som det også hedder til deres egen mælk og give barnet dette. Det er et fortykkelsesmiddel. Man kan dog også vælge at købe en speciel erstatning på apoteket Enfamil AR. den har dokumenteret effekt på refluks og virker ved at være tynd som almindelig mælk og først blive tyk i mavesækken. Derfor holder barnet bedre mælken i sig.
Du kan i første omgang prøve at supplere din amning med Enfamil AR og se om det vil have positiv effekt på hendes evne til at holde maden i sig og så derudfra tage en beslutning om hvad du ønsker og hvordan du skal prioritere.
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske