Overdreven gylperi

28. august 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Overdreven gylperi

Kære Helen.

Ja så har jeg født. Vi fik en dejlig pige som vejede 3850 g og var 53 cm ved fødslen som iøvrigt gik godt. Hun er en sød og god pige, men gylper utrolig meget. Det ved jeg godt de fleste børn gør, men det her er helt uhyrligt synes jeg.

Hun gylper os ned ad nakken så det drypper ned på gulvet, så hun har det i hele ansigtet og i næsen osv ved hvert måltid nærmest, og er sikkert af samme grund hurtigt sulten igen. Jeg ammer hende og supplerer ind imellem med en flaske når jeg føler depoterne er tømt, men har efterhånden mistet lysten til det da det føles som om at mm nemmere kommer op end mme. Dette kan hun dog også sagtens gylpe op.

Jeg synes vi har prøvet det meste med hyppig bøvsning, at hun ligger lidt på skrå når jeg ammer, at vi eleverer hende i liften, Mylicondråber osv, men der er ikke rigtig noget der virker synes jeg. Vores sundhedsplejerske siger hun følger kurven. Hun blev født d. 23. juni og vejer nu 5050 g og er 58 cm lang. Hun prutter meget og har gul afføring mange gange hver dag. Jeg tror hun sluger meget luft når hun spiser hvilket selvfølgelig kan være forklaringen, og alligevel tænker jeg at det ikke er normalt at gylpe så meget. Hun virker jo generet af det og kan ligge i liften efter at have spist og synke og synke for til sidst at blive ked af det og "skvulpe" over.

Det der med at øve at ligge på maven er heller ikke fristende da ...

Annonce

... det straks kommer op igen. Om formiddagen sover hun bedst omkring tre timer, men så er hun også vågen stort set resten af dagen indtil hun bliver puttet ved ca 19 tiden hvor hun virker overtræt og skriger. Til gengæld sover hun så til kl fem halvseks om morgenen hvor hun bliver skiftet og ammet og det er jo rigtig flot. Ellers er hun tydeligvis mere med, kan ligge i kravlegården og kigge på sin uro der spiller, pludrer og smiler til os : ).

Måske er min bekymring unødvendig, men som du måske kan huske havde min store pige der nu er fire år mange lignende problemer hvor det viste sig at hun havde en pylerusstenose, og hvor ingen rigtig tog mig alvorligt i starten. Den eneste forskel er bare at den lille ikke kaster op/gylper eksplosivt hver gang, men kun har gjort det eksplosivt nogle få gange, men mængden er stort set den samme. Jeg føler ikke hun får noget mad : (

Min læge vil nok bare sende en henvisning til børneafdelingen fordi jeg er bekymret, men jeg ønsker ikke at hun skal igennem unødige uss for min tilfredsstillelses skyld hvis det ikke er nødvendigt, og hvor stor er sandsynligheden også for at få endnu et "pyllebarn"..... Kan det være "systemet" der endnu er umodent, og det fortager sig med tiden?

Undskyld det lange og rodede brev. Det er bare for at beskrive vores situation bedst muligt.

Håber du kan give et par ord med på vejen.
Venlig hilsen
Skytten.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor