Svar: Tørre pletter på kinden
22. maj 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Da din datter ikke har febber eller på anden måde er utilpas, så tyder det ikke umiddelbart på en infektion.
Det er normalt at børn kan få tørre kinder især i vinterhalvåret, hvor kulden kan sætte sig i kinderne og her kan det være en rigtig god idé at smøre med locobase, som er en fedtcreme, der 'skærmer' for kulden.
Men din beskrivelse kunne også tyde på at der måske er tale om børneeksem. Børneeksem vil, som navnet siger komme før 7 års alderen og hos de fleste kommer det før et års laderen. Hos børn under to år, vil børneeksem ofte ses starte på kinderne og så senere brede sig til albue og knæbøjninger samt sidde spredt forskellige steder på kroppen.
Jeg kan godt forstå at du ikke er meget for at bruge binyrebarkhormon. Det er også et præparat som har mange bivirkninger, men samtidig virker det også. Det har intet med væksthormon at gøre og vil derfor ikke påvirke din datter i den retning. Hvis lægen har skønnet det nødvendigt, synes jeg derfor at du skal forsøge med denne behandling.
Til sidst vil jeg lige sige, at du naturligvis også skal være opmærksom på om det kan være en form for svamp, men i givet fald ville det normalt være lokaliseret omkring munden. Lægen ville højst sandsynligt også kunne genkende dette.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske