Svar: Lav vægtstigning
2. august 2009
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Antons mor
Det er nogle rigtig gode overvejelser du har gjort dig og jeg synes det lyder som en rigtig god idé at tale med lægen om, hvorvidt der kan være tale om malabsorption. Ikke nu, men om 1-2 måneder, når I har næste tid til kontrol :)
Malabsorption betyder at man ikke er i stand til at optage et eller flere næringstoffer fra den mad man indtager. Det kan skyldes flere forskellige ting, der kan være problemer med bugspytkirtlen som har betydning for vores dannelse af fordøjelsesenzymer og der kan også være problemer med nogle af de enzymer der sidder i tyndtarmens slimhinde.
Den typiske type af malabsorption hos børn er laktoseintolerans, og det kan man naturligvis overveje hos jer og det er relevant at tale med jeres læge om dette.
De typiske symptomer på malabsorption er:
- Træthed, barnet virker generelt træt, har svært ved at komme igennem dagen og sover en del.
- Dårlig fordøjelse, man kan ofte se på barnets afføring at meget af maden kommer ufordøjet igennem systemet (til en vis grad er dette dog normalt, så det skal ses i en sammenhæng med andre ting).
- Barnet taber sig tydeligt i vægt
- Barnet vokser ikke tilstrækkeligt i højden
- Barnet er generelt bleg og virker mat, har ikke 'sunde røde kinder'
- Barnet har mange afføringer pr dag og har ofte tynd mave
Du skriver at I allerede har ændret meget på kosten og det lyder som om at der er rigtig god effekt af dette. Jeres dreng er begyndt at tage på og det lyder rigtig godt. Det lyder heller ikke som om at han er hverken bleg, mat, slap eller særligt træt, så lad os nu se om ikke en kostændring kan gøre lidt for ham.
Du skriver at I generelt spiser meget sundt og måske er det her problemet ligger ... Problemet behøver nemlig ikke være malabsorption, men simpelthen for sund og fiberrig kost.
Man taler om Toddlers diarré, når børn har kronisk diarré som skyldes forkert sammensætning af deres kost. Sundhedsstyrelsen skriver:
"Kronisk uspecifik småbarnsdiarre, Toddlers diarre eller 'ærter-gulerødder'-syndromet, skyldes oftest for meget fiber, frugt eller saft og juice i kosten, der giver en livlige tarmmotorik. En kostændring med færre fibre og mindre mængder frugt, saft og sukkerholdige fødevarer som fx morgenmadsprodukter kan hjælpe på problemet. Varer symptomerne ved trods kostomlægning, og bliver barnets trivsel påvirket (hyppigst vægt – sjældent længde), må andre årsager overvejes (infektion med bakterier eller parasitter (orm eller Giardia Lamblia), fødevareallergi (symptomer fra flere organsystemer (fx hud/tarm, tarm/slimhinder)), eller malabsorption".
Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005.
At jeres læge har bedt jer om at give jeres dreng mindre sund mad, kan altså godt hænge sammen med at han vil udelukke en sammehæng her inden han undersøger for malabsorption.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske