Svar: Lav vægtstigning

2. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Antons mor

Det er nogle rigtig gode overvejelser du har gjort dig og jeg synes det lyder som en rigtig god idé at tale med lægen om, hvorvidt der kan være tale om malabsorption. Ikke nu, men om 1-2 måneder, når I har næste tid til kontrol :)

Malabsorption betyder at man ikke er i stand til at optage et eller flere næringstoffer fra den mad man indtager. Det kan skyldes flere forskellige ting, der kan være problemer med bugspytkirtlen som har betydning for vores dannelse af fordøjelsesenzymer og der kan også være problemer med nogle af de enzymer der sidder i tyndtarmens slimhinde.

Den typiske type af malabsorption hos børn er laktoseintolerans, og det kan man naturligvis overveje hos jer og det er relevant at tale med jeres læge om dette.

De typiske symptomer på malabsorption er:

- Træthed, barnet virker generelt træt, har svært ved at komme igennem dagen og sover en del.

- Dårlig fordøjelse, man kan ofte se på barnets afføring at meget af maden kommer ufordøjet igennem systemet (til en vis grad er dette dog normalt, så det skal ses i en sammenhæng med andre ting).

- Barnet taber sig tydeligt i vægt

- Barnet vokser ikke tilstrækkeligt i højden

- Barnet er generelt bleg og virker mat, har ikke 'sunde røde kinder'

- Barnet har mange afføringer pr dag og har ofte tynd mave

Du skriver at I allerede har ændret meget på kosten og det lyder som om at der er rigtig god effekt af dette. Jeres dreng er begyndt at tage på og ...

Annonce

... det lyder rigtig godt. Det lyder heller ikke som om at han er hverken bleg, mat, slap eller særligt træt, så lad os nu se om ikke en kostændring kan gøre lidt for ham.

Du skriver at I generelt spiser meget sundt og måske er det her problemet ligger ... Problemet behøver nemlig ikke være malabsorption, men simpelthen for sund og fiberrig kost.

Man taler om Toddlers diarré, når børn har kronisk diarré som skyldes forkert sammensætning af deres kost. Sundhedsstyrelsen skriver:

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

"Kronisk uspecifik småbarnsdiarre, Toddlers diarre eller 'ærter-gulerødder'-syndromet, skyldes oftest for meget fiber, frugt eller saft og juice i kosten, der giver en livlige tarmmotorik. En kostændring med færre fibre og mindre mængder frugt, saft og sukkerholdige fødevarer som fx morgenmadsprodukter kan hjælpe på problemet. Varer symptomerne ved trods kostomlægning, og bliver barnets trivsel påvirket (hyppigst vægt – sjældent længde), må andre årsager overvejes (infektion med bakterier eller parasitter (orm eller Giardia Lamblia), fødevareallergi (symptomer fra flere organsystemer (fx hud/tarm, tarm/slimhinder)), eller malabsorption".
Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005.

At jeres læge har bedt jer om at give jeres dreng mindre sund mad, kan altså godt hænge sammen med at han vil udelukke en sammehæng her inden han undersøger for malabsorption.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder