Spiseproblemer - 3 mdr.

2. august 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Spiseproblemer - 3 mdr.

Hej Helen.

Vi står pt. i en meget svær situation, som er blevet gradvist forværret gennem den sidste måneds tid. Vores datter, Silje, bliver 4 måneder om to uger. Hun er født til tiden, 4000 g og alt var normalt. Amningen kom fint igang. Der har ind imellem være perioder hvor hun ikke har spist ret meget, bl.a. muligvis fordi hun havde trøske, og ellers bare af uforklarlige årsager. Men alt ialt er amningen gået godt, og jeg havde mælk nok. Indtil slut juni har hun fulgt sin vægtkurve, hvor hun vejede 5950 g.

Vores datter har siden hun var helt lille haft svært ved at falde i søvn, og i lange perioder har hun kun sovet 30-40 min. om dagen. Om natten har hun altid sovet godt, med en enkelt opvågning ved 4-5 tiden.

For en måneds tid siden begyndte det at gå skævt. Jeg havde en noget stresset periode (min kæreste var ude at rejse) og synes at Silje var begyndt at spise mindre og mere uroligt. Jeg Vejede hende, og det så ud til at hun ikke havde taget på et par uger. Samtidig med hun sov kort tid, brugte vi lang tid på at få hende til at falde til ro, og spise-rytmen (som ellers var nogenlunde hver 3-4 time) kom ud af takt. Jeg har nok lagt hende til for ofte, da jeg stadig har svært ved at tolke hende gråd, altså om hun er træt eller sulten. Det hele ender med, at jeg bliver så bekymret for hendes madindtag, og nedløbsrefleksen bliver forsinket, og mælkemængden efterhånden mindre.

Min mor og jeg bruger en uge på lige så stille at introducere sutteflaske, men uden held (vi brugte forskellige sutter, forskellig smag, sukker i, modermælk m.v.). Situationen spidser til, Silje virker utålmodig og irriteret ved brystet. Jeg prøver både at lade gå lang tid mellem amningerne (4 timer) og kort tid (ca.- 2 timer). Men hun får stadig mindre og mindre at spise.

Vi ender på Skejby i en uges tid, hvor vi forsøger at få min amning igang, at få hende til at drikke af flasken m.v. Hun bliver vejet hver gang jeg har forsøgt at amme hende, og får i perioder suppleret med sonde:-( Vi kommer hjem før hverken amningen eller flasken fungerer optimalt. Nu har vi så været hjemme i en uges tid, og Silje får alt for lidt at spise. Vi lader der gå mindst 3 timer mellem måltiderne, men ...

Annonce

... det er svært, da hun oftest næsten ingenting får. Jeg har lejet en elektrisk brystpumpe, men da hun kun sutter gangske kort og græder, synes det ikke at være nok til at sætte min produktion tilstrækkeligt op (jeg bruger den 5-6 gange om dagen. På en hel dag kommer der ialt ca. 125 ml.).

Hun bliver tilbudt flaske efter jeg har forsøgt at amme hende, men hun skriger hjerteskærende og vil ikke drikke. Det eneste tidspunkt vi en gang i mellem kan lokke hende til at drikke er når hun næsten sover og jeg tager sutten ud af munden og erstatter den med flasken. Vågner hun op, græder hun voldsomt.

De sidste dage har jeg kun haft held med at amme hende et ok måltid en gang om natten. Alt i alt får hun kun ca ml. 300 og 500 ml. mælk i døgnet hvilket jo er alt alt for lidt....
Hun er begyndt at virke meget irritabel, og vi er alle helt slidt op af situationen. Det er så synd for hende, og jeg har på fornemmelsen, og hendes sult-fornemmelse er blevet helt forskruet. Det skal også siges, at hun blev vækket hver 3. time på Skejby, og at der i det hele taget har været prøvet mange ting af, som desværre nok har forstyrret hendes naturlige sulten- melde sig- spise- rytme.

Jeg har læst om et hjælpebryst, kunne det være værd at forsøge? Ellers kan jeg kun se sondemad som løsning, og det er så frygteligt at tænke på, at vi er kommet derud. Vi er dybt frusterede og kede af det, hver dag er en kamp, og Silje virker meget irritabel, men efterhånden alligevel ikke rigtig sulten når hun får muligheden for mad. Hun griber i hvertfald sjældent chancen, men græder. Også selvom der er gået mere end 4 timer. Tænker at hun har fået så lidt det sidste længe stykke tid, at hendes fornemmelse for sult er forstyrret?

Vi synes vi har gjort alt for at få det til at fungere, men måske er det min nervøsitet der har hindret amningen i at komme godt igang. Jeg prøver at amme hende i soveværelset hvor der er ro, rimelig mørkt, og det samme med flasken. Prøver at hygge om hende og smile, men intet synes at hjælpe.

Vi er helt desperate, vi er inde i en frygtelig ondt cirkel og er meget bekymrede for vores lille pige....

Hvis du mangler mere information, så skriv endelig igen..

Venlig Hilsen
Vibeke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder