Brev:
Lav vægtstigning
2. august 2009
Alder:
3 år, 2 mdr.
Lav vægtstigning
Kære Helen.
Jeg har igen brug for din vurdering. Vores dreng er nu 3 år og 2 mdr. og stortrives. Har skiftet institution og var til vores overraskelse lettet og glad/forandret efter luftforandringen (ligesom vi var). Han taler rigtig godt, er glad, leger alle mulige former for leg, har fantasi osv. Er den lidt tilbageholdende type "ude" f.eks. i børnehaven, men observerende og glad. Normalt aktivitetsniveau. Sover ikke til middag. Ikke kræsen og har fantastisk stor appetit, som han altid har haft.
Men han havde ved 3 års undersøgelsen næsten ikke taget på siden 2 år. Måske et par 100g. Vejede 12,5 kg og var nok 98 cm. Så vi aftalte med lægen at prøve at "fede ham lidt op" idet vi måske spiser lidt for sundt. Så nu får han nogle gange chips, boller, kiks, is, TANDSMØR osv., som vi ellers ikke før har brugt. Han har gennem lang tid drukket sødmælk og fået en STOR smørklat i havregrøden. Har nu taget ½kg på. Han har altid haft "lind" mave og kan have afføring 3-5 gange dagl. Var tidl. erkendt ægallergiker.
Jeg tænker: Kan han have en eller anden form for mild grad af malabsorption eller anden lidelse der gør at han ikke optager al den næring han ellers får indenbords. Jeg kan huske i vuggestuen sagde de at han kunne sætte en hel skål kartofler til livs og masser af sovs. Spiser nu god portion havregrød, mellem 2 og 3 store skiver rugbrød i løbet af dagen + ostehaps osv. God portion aftensmad og en stor portion A38 hvis tilbudt senere.
Han er klart tynd, ribben er tydelige og armene er tynde, men han ser meget sund og frisk ud. Jeg selv er tynd (genetisk) 55kg og 176cm (!). Men ifølge min mor ikke som 3-årig først fra 4-5 årig.
Lægen vil gerne se ham om 1-2 mdr fra nu og jeg har egentlig overvejet en afføringsprøve. Men hvad siger du? Er det ok at bøje fuldstændig af sin vækstkurve når barnet har det godt på alle måder, appetitten er god og vi ellers spiste normalt. Bør et barn så ikke helt naturligt tage på??
Mange tak for svar, Antons mor.