Lav vægtstigning

2. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Lav vægtstigning

Kære Helen.

Jeg har igen brug for din vurdering. Vores dreng er nu 3 år og 2 mdr. og stortrives. Har skiftet institution og var til vores overraskelse lettet og glad/forandret efter luftforandringen (ligesom vi var). Han taler rigtig godt, er glad, leger alle mulige former for leg, har fantasi osv. Er den lidt tilbageholdende type "ude" f.eks. i børnehaven, men observerende og glad. Normalt aktivitetsniveau. Sover ikke til middag. Ikke kræsen og har fantastisk stor appetit, som han altid har haft.

Men han havde ved 3 års undersøgelsen næsten ikke taget på siden 2 år. Måske et par 100g. Vejede 12,5 kg og var nok 98 cm. Så vi aftalte med lægen at prøve at "fede ham lidt op" idet vi måske spiser lidt for sundt. Så nu får han nogle gange chips, boller, kiks, is, TANDSMØR osv., som vi ellers ikke før har brugt. Han har gennem lang tid drukket sødmælk og fået en STOR smørklat i havregrøden. Har nu taget ½kg på. Han har altid haft "lind" mave og kan have afføring 3-5 gange ...

Annonce

... dagl. Var tidl. erkendt ægallergiker.

Jeg tænker: Kan han have en eller anden form for mild grad af malabsorption eller anden lidelse der gør at han ikke optager al den næring han ellers får indenbords. Jeg kan huske i vuggestuen sagde de at han kunne sætte en hel skål kartofler til livs og masser af sovs. Spiser nu god portion havregrød, mellem 2 og 3 store skiver rugbrød i løbet af dagen + ostehaps osv. God portion aftensmad og en stor portion A38 hvis tilbudt senere.

Han er klart tynd, ribben er tydelige og armene er tynde, men han ser meget sund og frisk ud. Jeg selv er tynd (genetisk) 55kg og 176cm (!). Men ifølge min mor ikke som 3-årig først fra 4-5 årig.

Lægen vil gerne se ham om 1-2 mdr fra nu og jeg har egentlig overvejet en afføringsprøve. Men hvad siger du? Er det ok at bøje fuldstændig af sin vækstkurve når barnet har det godt på alle måder, appetitten er god og vi ellers spiste normalt. Bør et barn så ikke helt naturligt tage på??

Mange tak for svar, Antons mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor