Svar: Flaske, drikker generelt lidt

2. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej igen

Det er helt fint at du ammer din dreng og giver din datter flaske, nogle børn vælger bare den ægte vare og du kan sagtens dække din drengs behov for mælk ved at amme ham ...

Hvis han skal tage flaske, så kan du forsøge med en anden type flaske eller flaskesut. Du kan også prøve at komme udmalket modermælk i flasken, da han så kender smagen og måske vil acceptere den. Nogle gange hjælper det også at komme lidt kogt vand i flasken for at lære ham teknikken og så overgå til mælk som jo er det han skal have .. andre gange er løsningen at komme sukker i modermælkserstatningen fordi den søde smag vil gøre at han accepterer.

Der er absolut ingen grund til at tro, at han ikke lærer at drikke af en kop. I første omgang skal du forsøge med en meget lille kop, som passer til hans mund. Det kan være et snapseglas eller et lille medicinbæger. Tænk på at børnekopper faktisk ofte er meget store og det svarer til at vi voksne skulle drikke af en skål, hvilket jo også kan være lidt svært ... Så find et lille glas, der passer til hans mund.

Du kan også prøve med en almindelig gammeldags tudkop, hvor der ikke er ventil, men hvor væsken bare kommer ud, når man tipper koppen.

Hvis han indtager så lidt modermælk at det ikke er nok til at dække hans behov og du ikke kan få mælk /væske i ham på anden måde, så bliver du nødt til at kontakte lægen. Det er vigtigt at din dreng får det væske han behøver.

Tegn på let dehydrering (mangel på væske er):

- Han er ...

Annonce

... tørstig, han er urolig og han græder meget og virker generelt søgende mod brystet. Hans hud er normal, han har fin elasticitet i huden

Tegn på moderat dehydrering er:

- Han er tørstig, han er urolig og tydeligt irritabel. Han bliver tiltagende træt og virker meget slap, næsten apatisk. Hans øjne virker indsunkne og det samme gør fontanellen, den store bløde plet i hovedbunden. Han har nedsat elasticitet i huden, han tisser meget lidt og han virker tør i munden.

Tegn på svær dehydrering er:

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Han har samme tegn som ved moderat dehydrering, men han er tydeligt mere dårlig, hans puls er svag men hurtig, hans blodtyk falder, han virker kold på især arme og ben, han ser næsten blålig ud i farven. Han er fuldstændig slap og apatisk, meget svær at vække, svær at have kontakt til, grænser til at være næsten bevistløs

Når børn ikke indtager nok væske, så er det altså især dehydrering og dertil følgende symptomer man skal være opmærksom på. Hvis din dreng har nogle af ovenstående symptomer, så skal du tale med jeres læge.

Hvis han modsat ikke har nogle af disse symptomer, men virker til at trives og have det godt - ja så må du gå ud fra at han får, hvad han har behov for hos dig. Du kan som udgangspunkt altså amme ham og sikre hans væskebehov der. Derudover skal du naturligvis energi berige hans mad med modermælkserstatning og fedtstof, så han får det ekstra energi han har behov for :)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge