Svar: Svineinfluenza og vuggestuen?
30. juli 2009
Alder:
2 år
Kære Marc's mor
Jeg har for en uge siden sendt en mail til sundhedsstylsen omkring den problematik du nævner - du er bestemt ikke den eneste mor, som skriver til mig og som er bekymret for Influenza H1N1 og det er som du skriver begrænset, hvor meget information man kan finde om de små og influenza risici for dem ...
Jeg har desværre endnu ikke modtaget tilbagemelding / rådgivning fra sundhedsstyrelsen endnu - kun at de lige nu arbejder på højtryk med at besvare henvendelser og at de har travlt med at udvikle den videre rådgivning. Det bedste råd jeg kan give dig lige nu er derfor at du følger med på deres hjemmeside www.sst.dk og her får de sidste nye opdateringer omkring Influenza H1N1.
Med hensyn til håndvask og håndafspritning, så er det meget vigtigt i forhold til al sygdomsbekæmpelse. Der er igen tvivl om at man ved at have en god håndhygiejne kan forebygge mange sygdomme. Sundhedsstyrelsen har lavet en bog, som samtlige institutioner i DK normalt er i besiddelse af og også bør følge. Den hedder "Hygiejne i daginstitutioner" og det vil være oplagt at du drøfter med institutionen, hvilke overvejelser de gør sig omkring hygiejne netop nu, hvor mange er ekstra urolige for smitte med Influenza H1N1.
Undersøgelser viser at håndsprit tilsat ethanol er langt mere effektivt end håndvask. Håndsprit dræber baktierne, hvor håndvask har en mere 'smudsopløsende' effekt. Vælger man en håndsprit tilsat glycerin vil den være mere hudvenlig end håndvask.
Hvis din dreng har synligt snavsede hænder, så er det vigtigt at vaske dem rigtigt med vand og sæbe, men efterfølgende kan du så bruge en håndsprit. Er I på tur, så vil det være fint med en håndsprit i tasken.
Og så tænker jeg at du skal prøve at tage det roligt. Indtil videre er den her influenza tilsyneladende ret mild og er umiddelbart ikke farligere for den enkelte end det normalt er hver vinter. Der er bare flere der vil blive smittet fordi det er en ny type ...
Håber du kan bruge ovenstående videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske