Svar: Svineinfluenza og vuggestuen?

30. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Marc's mor

Jeg har for en uge siden sendt en mail til sundhedsstylsen omkring den problematik du nævner - du er bestemt ikke den eneste mor, som skriver til mig og som er bekymret for Influenza H1N1 og det er som du skriver begrænset, hvor meget information man kan finde om de små og influenza risici for dem ...

Jeg har desværre endnu ikke modtaget tilbagemelding / rådgivning fra sundhedsstyrelsen endnu - kun at de lige nu arbejder på højtryk med at besvare henvendelser og at de har travlt med at udvikle den videre rådgivning. Det bedste råd jeg kan give dig lige nu er derfor at du følger med på deres hjemmeside www.sst.dk og her får de sidste nye opdateringer omkring Influenza H1N1.

Med hensyn til håndvask og håndafspritning, så er det meget vigtigt i forhold til al sygdomsbekæmpelse. Der er igen tvivl om at man ved at have en god håndhygiejne kan forebygge mange sygdomme. Sundhedsstyrelsen har lavet en bog, som samtlige institutioner i DK normalt er i besiddelse af og ...

Annonce

... også bør følge. Den hedder "Hygiejne i daginstitutioner" og det vil være oplagt at du drøfter med institutionen, hvilke overvejelser de gør sig omkring hygiejne netop nu, hvor mange er ekstra urolige for smitte med Influenza H1N1.

Undersøgelser viser at håndsprit tilsat ethanol er langt mere effektivt end håndvask. Håndsprit dræber baktierne, hvor håndvask har en mere 'smudsopløsende' effekt. Vælger man en håndsprit tilsat glycerin vil den være mere hudvenlig end håndvask.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis din dreng har synligt snavsede hænder, så er det vigtigt at vaske dem rigtigt med vand og sæbe, men efterfølgende kan du så bruge en håndsprit. Er I på tur, så vil det være fint med en håndsprit i tasken.

Og så tænker jeg at du skal prøve at tage det roligt. Indtil videre er den her influenza tilsyneladende ret mild og er umiddelbart ikke farligere for den enkelte end det normalt er hver vinter. Der er bare flere der vil blive smittet fordi det er en ny type ...

Håber du kan bruge ovenstående videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor