Brev:
Svineinfluenza og vuggestuen?
30. juli 2009
Alder:
2 år
Svineinfluenza og vuggestuen?
Kære Helen
Det er muligt at du får rigtig mange versioner af dette spørgsmål - men mødre er jo til for at bekymre sig. Det er spørgsmålet om den berømte og berygtede svineinfluenza - hvor jeg synes der står meget lidt hvordan man skal forholde sig med de mindste børn - altså dem under 2 år.
Nogle steder bliver de i en bisætning sammen med gravide betegnet som en risikogruppe - andre gange slet ikke nævnt. Der tales meget om at man forventer en bølge af tilfælde når skolerne og institutionerne starter op efter sommerferien - men igen nævnes primært skoler og børnehaver ikke vuggestuer.
Ved du hvordan man forventer et sygdomsforløb for almindelig børn under to år - nu er Marc jo kun et par dage fra at blive 2 år - men alligevel. Jeg har overvejet om jeg skulle få ham passet udenom vuggestuen i starten af august - men på den anden side hvis denne influenza vil rasere hele efteråret er den måske bedre ' at få overstået' mens vejret endnu er varmt.
Jeg ved at de anbefaler bedre hygiene for at mindske smittekilder - og vi følger også op på vuggestuens politik og at vaske hænder når vi kommer med ham og når vi går - samt når han kommer hjem før maden og han kommer i bad hver dag. Men han spiser jo med fingrene til rigtig mange ting - bananer og anden frugt - og gerne mens vi er ude og købe ind. Jeg kan jo så begynde at 'sprite ham af' med diverse gel eller spray - men mit spørgsmål er egentlig - efter denne lange smøre - om desinfektionsmidlerne (gel fra apoteket og gobac spray o.lign.) er værre end de bakterier der nu engang findes derude i verdenen?
Med venlig hilsen
Marc's mor