Svar: Institution og smitterisiko

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lene

At se sit barn få feberkramper, kan være meget meget ubehageligt, især hvis krampen er så voldsom at barnet bliver bevidstløs og nærmest blåsort i farven - man er som forældre sikker på at nu vil man miste sin elskede skat ...

Feberkramper er dog sjældent farlige og børn vokser fra det. Da jeres datter ikke har haft feberkramper i over 2 år, er sandsynligheden for at hun får det igen meget lille. Jeg kan naturligvis ikke garantere at det ikke vil ske, men meget ofte oplever man det ske 1-2 gange og det er så det.

Du har naturligvis ret i at start i børnehave vil give øget infektionsrisiko. Her tænker jeg ikke på influenza, men på helt almindelige forkølelser, mellemørebetændelser og de almindelige børnesygdomme som skoldkopper osv. som børn jo ofte får i børnehavealderen. Men at hun får disse sygdomme og feber i forbindelse hermed, betyder ikke at hun så også vil få feberkramper. Mange ting spiller ind og blandt andet hendes alder, har betydning nu. Gentagende infektioner i vuggestuealderen er en større risiko end infektioner i børnehavealderen.

I forhold til influenza A (H1N1), så tænker jeg at du her skal prøve ikke at være alt for bekymret. De fleste der bliver smittet med influenza A (H1N1) vil opleve et mildt sygdomsforløb sammenlignet med en almindelige vinterinfluenza som vi har i Danmark.

I forhold til feberkramper, børn og influenza A (H1N1) så skriver Statens Serum Institut:

"Sundhedsstyrelsen har besluttet at fjerne børn < 5 år med tidligere feberkramper som risikogruppe. Dette betyder, at de ikke skal have antiviral behandling, og at kontakter ikke
behøver at blive podet. Børn med feberkramper bør podes, hvis sygdomsårsagen er ukendt". (Citat: EPI-nyt uge 27-29 2009).

At man har valgt at fjerne denne gruppe, må hænge sammen med at man nu vurderer, at det ikke længere er en særligt sårbar gruppe og jeg vil umiddelbart sige, at ud fra jeres historie, det forløb I har været igennem med jeres datter, så kan jeg ...

Annonce

... ikke umiddelbart se at hun skulle være i større risiko for at blive smittet end andre børn. Det er klart, at hvis hun bliver syg, får feber og får influenza symptomer, så skal I naturligvis være ekstra opmærksomme; men igen det skal man jo altid, når børn bliver syge :)

Du har naturligvis en pointe i at der i vinterhalvåret vil være ekstra risiko for smitte med diverse sygdomme og at det derfor kan være bedre at starte til foråret ... Her er du nød til at gøre, som du føler sig mest tryg ved og som du føler er bedst.

Du skal dog også medtænke vigtigheden af at komme i børnehave. Jeg har hørt at der er lavet undersøgelser, som viser, at børn der kommer tidligt i daginstitution (børnehave) klarer sig bedre socialt og fagligt i skolen end børn der er blevet passet hjemme. Det handler naturligvis om at børn lærer at stå lidt på egne ben og klare forskellige udfordringer uden at mor er der. Børn leger også anderledes med andre børn, når der ikke er voksne indblandet og børn har brug for at lære sociale spilleregler med andre børn, netop ved at være sammen med andre børn.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg er naturligvis enig med dig i at børn ikke behøver være i daginstitution 10 timer hver dag, men de udvikler sig og lærer meget af at komme ud og være sammen med andre børn og voksne, uden at mor og far er med :) Hvorvidt din datter skal starte i børnehaven nu til august, hvor I har fået en plads eller om du vil vente til foråret bør således ikke kun vurderes ud fra infektioner og smitterisiko, men også ud fra, hvad hun socialt og udviklingsmæssigt vil profitere godt af.

Jeg tænker at det i den forbindelse er dejligt, at I har indrettet jer sådan, at jeres datter stadig kan være meget hjemme og at du således også vil kunne have hende hjemme, hvis det viser sig at hun bliver smittet og har brug for ekstra pleje og opmærksomhed :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre i beslutningen om hvorvidt hun skal sendes af sted eller ej :)

Fortsat held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder