Institution og smitterisiko

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Institution og smitterisiko

Hej Helen

Mit spørgsmål vedrører min datter på 3 år og 3 mdr, som efter planen skal starte i børehave til august. Nu er jeg imidlertid kommet i tvivl.

Hun er indtil nu blevet passet hjemme - de sidste 1½ på samme med hendes lillesøster, som fortsat skal være hjemme. Vi kan få det til at hænge sammen med nedsat arbejdstid og skiftende arbejdstider samt hjælp fra bedsteforældre. Børnene kommer i legestue 2 formiddage om ugen. Går til gymnastik og musik og er jævnligt (ofte ugentligt) i svømmehallen med bedstefar. Desuden leger hun rigtig meget med vores lille nabo - en ét år ældre pige, som går i børnehave (dog ikke den vi skal starte i).

Jeg synes således ikke min datter har savnet udfordringer, men det er ved at tynde ud i hendes aldersgruppe i legestuen, og vi synes også, at hun nu vil få glæde af det sociale samvær i børnehaven. Ikke 10 timer om dagen 5 dage om uge, men 3 - 4 fire dage i nogle timer. Vi har besøgt børnehaven både med og uden min datter og har god fornemmelse af børnehaven, pædagogikken osv - ud fra de rammer der nu en gang er (mange børn i små lokaler og få voksne) Da min datter var med, fandt hun i løbet af besøget sammen med nogle andre børn som hun først sad og tegnede med og siden løb ud og legede med, mens jeg talte videre inde.
Så det hele virker jo bare rigtig godt, men.....

Min datter har haft feberkrampe 3 gange. Første gang var hun ca 10 mdr. gammel og sidste gang ca 16 måneder - altså snart 2 år siden. I ovennævnte periode havde hun feber tre ...

Annonce

... gange og altså feberkrampe hver gang. Sidste anfald var meget ubehageligt og vi ringede (igen) 112 og var indlagt 1 døgn. Hun har ikke haft høj feber siden, og i det hele tage kun haft feber (max 38,5) to - tre gange siden og af kortere varighed.

Efter det sidste anfald havde jeg det rigtig svært. Sov dårligt, vågnede ved den mindste lyd og havde svært ved at slippe hende af syne. Det er blevet meget bedre i takt med at tiden er gået, men jeg er stadig meget på dupperne og nervøs, når hun får feber eller er sløj, hvilket heldigvis ikke har været ofte. Men tanken om, at hun skal være syg med 40 i feber i en uge eller mere, synes jeg er helt fordærdentlig.

Og den megen omtale af influenza A, svineinfluenza, har fået mig til at tænke på smitterisikoen. Jeg kan se på SST's hjemmeside læse, at hun tidligere var i risikogruppen, men nu er feberkrampebørn fjernet derfra - hvorfor? Ressourcer?. Det betyder jo, at vi så ikke vil få mulighed for behandling/vaccine til hende.

Med den prognose vi hører nu mht influenzaen, er det vel ret sandsynligt, at hun vil blive udsat for smitte/ blive syg, hvis hun er i en børnehave, hvor der endda er ekstra mange børn i øjeblikket, fordi et nyt byggeri af en ny børnehave i byen lader vente på sig.

Mine tanker går nu på, om infektionsrisikoen er så stor, at det var bedre at vente med børnehave til foråret, næste sommer eller længere, hvor hun vil være større og mere modstandsdygtig og også have mindre risiko for feberkrampe.

Med venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder