Brev:
Institution og smitterisiko
20. juli 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Institution og smitterisiko
Hej Helen
Mit spørgsmål vedrører min datter på 3 år og 3 mdr, som efter planen skal starte i børehave til august. Nu er jeg imidlertid kommet i tvivl.
Hun er indtil nu blevet passet hjemme - de sidste 1½ på samme med hendes lillesøster, som fortsat skal være hjemme. Vi kan få det til at hænge sammen med nedsat arbejdstid og skiftende arbejdstider samt hjælp fra bedsteforældre. Børnene kommer i legestue 2 formiddage om ugen. Går til gymnastik og musik og er jævnligt (ofte ugentligt) i svømmehallen med bedstefar. Desuden leger hun rigtig meget med vores lille nabo - en ét år ældre pige, som går i børnehave (dog ikke den vi skal starte i).
Jeg synes således ikke min datter har savnet udfordringer, men det er ved at tynde ud i hendes aldersgruppe i legestuen, og vi synes også, at hun nu vil få glæde af det sociale samvær i børnehaven. Ikke 10 timer om dagen 5 dage om uge, men 3 - 4 fire dage i nogle timer. Vi har besøgt børnehaven både med og uden min datter og har god fornemmelse af børnehaven, pædagogikken osv - ud fra de rammer der nu en gang er (mange børn i små lokaler og få voksne) Da min datter var med, fandt hun i løbet af besøget sammen med nogle andre børn som hun først sad og tegnede med og siden løb ud og legede med, mens jeg talte videre inde.
Så det hele virker jo bare rigtig godt, men.....
Min datter har haft feberkrampe 3 gange. Første gang var hun ca 10 mdr. gammel og sidste gang ca 16 måneder - altså snart 2 år siden. I ovennævnte periode havde hun feber tre gange og altså feberkrampe hver gang. Sidste anfald var meget ubehageligt og vi ringede (igen) 112 og var indlagt 1 døgn. Hun har ikke haft høj feber siden, og i det hele tage kun haft feber (max 38,5) to - tre gange siden og af kortere varighed.
Efter det sidste anfald havde jeg det rigtig svært. Sov dårligt, vågnede ved den mindste lyd og havde svært ved at slippe hende af syne. Det er blevet meget bedre i takt med at tiden er gået, men jeg er stadig meget på dupperne og nervøs, når hun får feber eller er sløj, hvilket heldigvis ikke har været ofte. Men tanken om, at hun skal være syg med 40 i feber i en uge eller mere, synes jeg er helt fordærdentlig.
Og den megen omtale af influenza A, svineinfluenza, har fået mig til at tænke på smitterisikoen. Jeg kan se på SST's hjemmeside læse, at hun tidligere var i risikogruppen, men nu er feberkrampebørn fjernet derfra - hvorfor? Ressourcer?. Det betyder jo, at vi så ikke vil få mulighed for behandling/vaccine til hende.
Med den prognose vi hører nu mht influenzaen, er det vel ret sandsynligt, at hun vil blive udsat for smitte/ blive syg, hvis hun er i en børnehave, hvor der endda er ekstra mange børn i øjeblikket, fordi et nyt byggeri af en ny børnehave i byen lader vente på sig.
Mine tanker går nu på, om infektionsrisikoen er så stor, at det var bedre at vente med børnehave til foråret, næste sommer eller længere, hvor hun vil være større og mere modstandsdygtig og også have mindre risiko for feberkrampe.
Med venlig hilsen
Lene