Svar: Øgonherpes
13. juli 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Jeg synes du skal få lægen til at se på de knopper din dreng har i ansigtet og på kroppen. Børn kan få mange former for udslæt og man er ofte nødt til at se barnet, for at vurdere, hvad der er tale om.
Det kan være varmeknopper, hormonknopper, talgknopper osv. men der kan naturligvis også være tale om at barnet har en eller anden infektion, som så viser sig ved udslæt.
Forkølelsessår skyldes en infektion med Herpes simplex virus, -det ses ofte på kanten af læben, men kan dog også ses inde i munden og andre steder i ansigtet. Først kommer der små blærer og når de springer så så dannes der sår. Når sygdommen er i udbrud så smitter den rigtig meget og derfor kan man godt smitte sit barn med Herpes simplex virus, som du også beskriver. Derfor skal man undgå at kysse sit barn, hvis man har Herpes udbrud.
Det ses naturligvis at små børn smittes med Herpes og alt efter hvor slemt det er, vurderer lægen om barnet skal behandles medicinsk. Herpes virus (forkølelsessår) vil normalt gå over af sig selv og giver normalt ikke nogen mén, men er barnet meget angrebet - f.eks. i mundens slimhinder, så kan det gøre ondt at spise og drikke og man vil ofte her vælge at behandle barnet.
Smittes børn med Herpes (forkølelsessår) vil de netop ofte få mundbetændelse, hvor de får røde, hævede gummer som måske bløder lidt. Blærerne brister og bliver til sår og ofte breder blærerne sig også til området uden om munden. Mundbetændelse ses især hos børn i alderen 2-4 år og barnet vil ofte også få feber (38-39ºC) og hævede lymfekirtler på halsen.
Da sårene i munden gør ondt, vil barnet ofte ikke spise og drikke særlig meget, hvorfor der naturligvis er risiko for at barnet kommer i underskud af væske og man skal her være opmærksom på at observere barnet tæt og bliver barnet sløv og apatisk, må man have fat i lægen. Efter ca. 1 uge vil sårene være helet så meget op, at barnet kan spise og drikke normalt.
Det lyder ikke som Herpes, din dreng har, men jeg synes du for en sikkerhedsskyld skal få længe til at se på hans udslæt og vurdere, hvad det skyldes :)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske