Svar: Feber og tænder
23. juni 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Thora
Nogle forældre oplever at børn i forbindelse med tandfrembrud og smerter også kan blive lidt ekstra pylrede og også nogle gange få lidt temperaturforhøjelse. Der er dog umiddelbart ikke nogen videnskabelig begrundelse for hvorfor tænder og feber hænger sammen - men nogen oplever det altså ...
Om det er årsagen hos jer, er svært at sige, men det vigtigste er jo at din datter er glad, virker til at spise og indtage føde som hun plejer og i det hele taget virker veltilpas.
Du skal naturligvis klæde hende af, så hun kan komme af med varmen, ligesom du skal give hende lidt tøj eller et klæde om sig, når hun fryser fordi temperaturen stiger
Du skriver ikke hvor høj din datters temperatur har været og om feber kan jeg generelt fortælle at når børn får feber, så er det et tegn på at de er syge, men temperaturen eller feberen siger ikke noget om hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at selvom børn er alvorligt syge, så behøver de ikke have særlig høj temperatur - de vil tilgengæld virke sløve, vil ikke spise og drikke, leger ikke - de ligger bare hen. Og på samme måde kan børn have en meget høj temperatur uden at fejle noget alvorligt.
Hvis et barn har høj feber, men i øvrigt virker kvikt, leger, spiser, drikker osv. så siger man at barnets almentilstand er god. Temperatur bør måles i et køligt rum og helst, når barnet har hvilet sig - ved feber hele dagen skal man altså være opmærksom på hvornår man måler den og også opmærksom på hvor man måler den. En normaltemperatur vil være under 37 om morgenen og under 37,5 om aftenen. Det er således normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen og det er ikke det samme som at barnet har feber.
Det at barnet har feber vil som regel være et tegn på at barnet har fået en infektion ofte med et virus som f.eks. forkølelse og da der influerer mange sommerforkølelser i øjeblikket, så er det måske årsagen hos jer :o)
Små børn får højere feber end voksne, og 39-40°C er ikke ualmindeligt ved forkølelse. Da temperaturen stiger i løbet af dagen vil et forkølet barn godt kunne have en temperatur på 38 om morgenen, som så stiger til 39 om aftenen. Det betyder ikke nødvendigvis at barnet har fået det værre.
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt viden omkring feber, og at du hermed er hjulpet videre på vej.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske