Svar: Reflux - Losec medicin
16. juni 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er normalt at behandle børn med Losec mod refluks, det gør man også i Danmark :o)
Det er normalt på børneafdelingen at man stiller diagnose og behandler refluks, og der er lidt forskellige metoder til at undersøge refluks på, alt efter hvor man indlægges henne. Det er altså mit indtryk, at vi i DK ikke har helt ensartede regler for undersøgelse og behandling af refluks ...
På nogle afdelinger vil man undersøge surhedsgraden i den gylp barnet har, man måler også nogle gange surhedsgraden i maven, ser på maveindholdet osv. Andre steder siger man "vi kan prøve Losec i en periode, har det effekt er det godt, har det ingen effekt, så er det ikke refluks og behandlingen kan stoppes..". Så at børnelægen har udskrevet Losec til jer, lyder altså som noget man også ville forsøge sig med i DK :o)
Hvor lang tid der går inden det evt. virker tør jeg desværre ikke sige noget om, det er mit indtryk at man skal give det lidt tid - 2 dage er nok ikke nok ...
Refluks er egentlig bare betegnelsen for at noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", hvilket er meget almindeligt. Og det er vigtigt at du ved, at refluks hos små børn er normalt og derfor skelner man meget imellem, hvorvidt det påvirker barnet trivsel og udvikling - eller 'bare' giver ekstra vasketøj for familien :o)
Børn kan i forbindelse med forskellige sygdomme have reflux. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser, børn der fødes med mavemundsforsnævring. Hvis barnet trives, tager på, udvikler sig og vokser som det skal, så gør man normalt ikke noget ved det. Hvis barnet begynder at gylpe så meget at det påvirker barnets trivsel, - altså at barnet ikke tager nok på i vægt fordi maden ryger ud af munden inden der er optaget næring fra det, så vil man undersøge barnet nærmere og finde ud af årsag og starte evt. behandling.
Hos større børn med refluks er der normalt en årsag til dette i form af en eller anden sygdom. Børn som i 1 års alderen fortsat har refluks vil man altid gå ind og udrede. Her taler man om gastroesophagal refluks, hvor barnet ud over at have refluks (opkastning) også vil have spisebesvær i form af svært ved at synke, fejlsynkning (hvor maden ryger i luftrøret i stedet for i spiserøret) og tendens til at spise meget langsomt. Men her er I jo ikke endnu:o)
For de fleste børn med refluks er det noget de vokser fra og det hjælper ofte i takt med at barnet begynder at få mere fast føde. Den lidt fastere grød og mos bliver lettere liggende i maven og barnet begynder således at gylpe mindre og mindre :o)
Man kan I DK købe en speciel erstatning til børn med refluks. Den hedder Enfamil A.R og den virker sådan, at den er tynd som almindelig mælk i flasken, men når den kommer i maven så bliver den tykkere. Barnet kan således bedre holde mælken i sig. Denne erstatning købes på apoteket og måske I kan få fat i noget tilsvarende hvor I bor. Enfamil A.R. produceres af Mead Johnson, som jo producerer til store dele af verden.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke :o)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske