Svar: Forstoppelse og virus
5. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Mattis mor
Lige nu hvor Matti er syg og har feber, så er det vigtigste du kan gøre at give ham ekstra væske. Det er naturligvis mælk der skal være hans hovedindtag, fordi der er næring i mælken, men han må, som lægen har sagt, også gerne få lidt kamillete med sukker for at få væske nok, nu hvor han er syg.
Mange børn har forstoppelsesproblemer på grund af manglende væske og derfor oplever du måske især at hans mave fungerer bedre nu, hvor du giver ham den ekstra væske - modsat kan det også være lidt maveinfektion han har og måske derfor han har lidt løsere mave og lettere ved at komme af med afføringen ... uanset hvad årsagen er, så er det i hvert fald alfa omega, at maven fungerer. Hvis han har forstoppelse, så drikker han ikke sin mælk, får ikke den næring han har behov for, han vil være uoplagt og ked af det og i det hele taget have det lidt halvskidt og ikke rigtigt trives.
Så lige nu, hvor han er syg med feber, så synes jeg det er fint at du tilfører ham ekstra væske i form af kogt vand eller kamillete med sukker. Blandingsforholdet er 1 tsk sukker til 100ml kogt vand. Det er også fint at have fokus på væskeindtaget i forhold til at holde maven igang - MEN på sigt er det ikke vand han skal have - men rigtig mad. Netop fordi han også har brug for næringen og brug for at du via sammensætningen af hans kost sørger for at holde maven igang naturligt.
Han er stadig ikke så gammel og hvornår han er parat til skemad afhænger ikke kun af alder, men også af hvorvidt han fysiologisk er parat. Virker han interesseret, kan han holde hovedet selv, drejer han bevidst hovedet efter skeen, åbner han bevidst munden når du giver ham d-dråber på en ske osv. Altså virker han parat. Hvis han gør det, så kan du godt starte med en lille smule skemad, når han bliver rask men ikke før og du skal gå meget langsomt til værks.
Hvis han får for meget skemad vil det sætte sig som en prop og han har jo netop brug for ekstra væske, så hans mælk/væskeindtag skal være som de plejer og skemaden kommer så ud over dette. Det vil sige at du starter med at give 4-5 skefulde 1 gang dagligt og ikke mere - stille og roligt starte op og så se hvordan hans mave reagerer på det.
Nogle børn har brug for laktulose i den periode, andre behøver det ikke - netop fordi de stadig får deres væske og mængden af den faste føde holdes nede. Generelt gælder at det er bedre at give 3/4 dl. 2 gange dagligt og følge efter med mælk, end at give 1½ dl. en gang dagligt og barnet så afviser flasken.
Så for mig er det hos jer ikke et spørgsmål om enten væske eller grød, men et spørgsmål om at du lige nu skal give ekstra væske (kogt vand og mælk) og når han så er blevet rask og du synes han virker parat til skemad, så bibeholder du samme mængde væske som tidligere og supplere med lidt på en ske. Hvorvidt du så fortsat har behov for at give laktulose må tiden vise - du må prøve at trappe lidt ud, ikke stoppe fra den ene dag til den anden, men skære stille og roligt ned. Bliver han forstoppet trapper du op igen, får han tynd mave trapper du lidt ned.
Med hensyn til feber og hvordan man skal reagere overfor børn med feber, så er feber et tegn på at barnet er syg, men det siger ikke noget om hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at selvom børn er alvorligt syge, så behøver de ikke have særlig høj temperatur - de vil tilgengæld virke sløve, vil ikke spise og drikke, leger ikke - de ligger bare hen. Og på samme måde kan børn have en meget høj temperatur uden at fejle noget alvorligt.
Hvis et barn har høj feber, men i øvrigt virker kvikt, leger, spiser, drikker osv. så siger man at barnets almentilstand er god. Temperatur bør måles i et køligt rum og helst, når barnet har hvilet sig. En normaltemperatur vil være under 37 om morgenen og under 37,5 om aftenen. Det er således normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen og det er ikke det samme som at barnet har feber.
Det at barnet har feber vil som regel være et tegn på at barnet har fået en infektion ofte med et virus som f.eks. forkølelse. Små børn får højere feber end voksne, og 39-40°C er ikke ualmindeligt ved forkølelse. Da temperaturen stiger i løbet af dagen vil et forkølet barn godt kunne have en temperatur på 38 om morgenen, som så stiger til 39 om aftenen. Det betyder ikke nødvendigvis at barnet har fået det værre.
Når temperaturen stiger, så fryser man og får kulderystelser og her er det godt at få et tyndt lagen eller et dynebetræk over sig. Når temperaturen har nået sit højdepunkt, så har man det rigtig varmt og her skal man så afklædes, bare ligge i en undertrøje og gerne med vinduet lidt på klem, så der er frisk og kølig luft i rummet.
Det er således ikke et spørgsmål om at din dreng skal ligge fuldstændig afklædt og få blå fødder - han skal have et bomuldstæppe over sig når han fryser, fordi temperaturen stiger og så skal tæppet fjernes, så han kan komme af med varmen, når temperaturen er høj. Du skal altså hele tiden sørge for han ikke fryser og ikke har det for varmt.
Helt små børn som din dreng kan godt få lidt blå fødder og hænder, fordi deres kredsløb fortsat er lidt umodent og ha nbruger sine ressourcer på de vitale organer - hjerte, lunger, nyre osv. Kredsløbet er ligesom koncentreret og de store indre organer og ikke om de perifere (hænder og fødder). Men han skal naturligvis ikke blive meget blå og det er fint at du har givet ham strømper på og sørget for at nusse hans fødder, så de fik normal farve igen.
Du skal være særligt opmærksom hvis han bliver blå i ansigtet - det man kalder trekantsområdet - næse, mund, læber. Det kan være tegn på at han har problemer med sin vejrtrækning og så skal han ses af en læge!
Når man måler en temperatur, så er den bedste måling i endetarmen. Du får ikke en mere præcis måling end dette og netop når der er tale om børn, er det vigtigt at man sikrer sig at måle så præcist som muligt. Alt efter hvor man måler på kroppen skal man lægge 0,5-1 grad til - det gælder uanset om du måler i øret, munden, armhulen, på panden eller andre steder på kroppen - det eneste sted hvor du kan være sikker på temperaturen er i endetarmen. Hvordan den infrarøde måling virker og hvad usikkerhed den har, tør jeg ikke sige. Men den svingende temperatur du oplever kan godt skyldes ustabil måling ....
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig god bedring med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske