Brev:
Powernaps og skift mellem søvnfaser
5. juni 2009
Alder:
2 mdr.
Powernaps og skift mellem søvnfaser
Hej Helen!
Jeh har læst en del breve og svar om powernaps og problemer med søvnfaseskift (kan ikke helt blive klog på om det er noget af det samme) da min søn på 10 uger er begyndt at vågne efter 20 min eller efter 40 min. Nogen gange er han frisk og glad og andre gange er han dybt ulykkelig (særlig sidst på dagen).
Til at starte med vågnede han kun når lå selv, men nu er det også når han ligger på min arm. Jeg sidder stille og vugger ham blidt, så han vågner ikke af pludselige lyde eller bevægelser. (det skal lige siges at han sover nogenlunde fint om natten. Han sover i sin lift ved siden af mig med min hånd hvilende på brystet. Det er bare ikke nok om dagen).
Jeg tror at han har problemer med at skifte mellem søvnfaser. Det er ikke nok at køre en tur i bilen eller barnevognen, blive vugget, aet eller ligge i min favn. Han vil ikke tage en sut selv om han gerne vil sutte, nogen gange vil han godt sutte på sin sutteklud. Men det er ikke nok til at få ham videre i søvnen.
Er der nogle gode tricks?
Han bliver hurtigt overtræt og har svært ved at falde til ro (han er nogle gange vågen i tre timer nogen gange mere). Det eneste der hjælper er at gå rundt og hoppe med ham i svøb, men det tager nogen gange en time før han sover. En time hvor han skiftevis skriger og er lige ved at falde i søvn. Er det pineri? Han ligger og spræller. Hvis jeg ikke svøber ham og sidder og snakker med ham i stedet, så holder han op med at sprælle og græde, men så går der ikke lang tid før han brokker sig og virker utilfreds og begynder at græde. Det er vel også pineri?
Håber du kan finde rundt i mit brev...
NilleMor
Ps igår lod vi være med at 'tvangsputte' ham og det resulterede i at han kun sov 2 timer fra kl 9 til 21