Forstoppelse og virus

5. juni 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Forstoppelse og virus

Kære Helen

Jeg har skrevet til dig før, fordi min lille søn Matti har maveproblemer, der formentlig skyldes, at han ikke kan komme af med afføringen. Samtidig så kører han rundt og piver, når vi giver ham flaske, selvom han er tydeligt sulten.

Læger og sundhedsplejersker mener alle, at det er afføringen (eller mangel derpå) der er problemet. Han får nu NAN HA og det har også hjulpet lidt på, at der er kommet gang i det.

Nu har jeg dog fået to vidt forskellige råd af min sundhedsplejerske og en børnelæge. Egentligt er jeg faktisk mest tilbøjelig til at stole på min sundhedsplejersken, men vil også gerne lige høre din mening.

Sundhedsplejersken siger, at jeg skal give ham lactulose - 4 ml to gange i døgnet (Matti er 4 måneder og vejer 6.525). Hun siger, at jeg skal vente med grød, vælling og frugt, da det er sværere for ham at fordøje, og han har jo i forvejen svært ved at fordøje mme.

Børnelægen siger, at jeg skal stoppe med lactulosen, da det kun virker i en periode, og så aftager virkningen, og så er vi lige vidt. Hun siger, at vi istedet skal tilbyde ham mere væske i form af kamillete (evt. med sukker, da han ikke vil drikke det uden), og at vi skal starte med grød, da det kan hjælpe.

Så nu er jeg forvirret - er grød godt eller skidt for hans sarte fordøjelse? og skal jeg fortsætte ...

Annonce

... med lactulosen?

Han har samtidig fået en virus, og har haft feber i 2 døgn nu. Feberen er dog heldigvis faldet. Jeg var lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skulle give ham lactulose imens, og gav ham det derfor ikke. Jeg fik dog kamillete i ham, for at give ham ekstra væske pga feberen, og han har faktisk haft afføring en gang hver dag, og en del.

Mit spørgsmål vedr. virussen er dog, at vagtlægen sagde, at vi skulle lade ham sove kun i ble og intet andet - at han ikke kunne blive for koldt kun for varm. Det gjorde vi også, men han var meget koldt at røre ved, pånær hans ryg og hovede, som var brandvarme. Hans fødder blev dog ekstremt kolde og meget blå. Det bekymrede mig en del, at fødderne blev helt blå, er det normalt? Vi gav ham derfor strømper på, at det var først da jeg fik gnedet fødderne varme, at de fik normal farve igen.

Jeg har taget hans temperatur en del gange - jeg har et termometer med infrarød stråle. Det er første gang han har feber, og jeg var lidt nervøs. De skriver, at denne metode med infrarød stråle er ufarling, kender du noget til det?

Hans temperatur svingede helt vildt, og på et tidspunkt var han feberfri, men så var den pludselig tilbage på 38,5. Nogle timer efter var han feberfri igen. Er dette normalt.

Mange tak for en god brevkasse.

Med venlig hilsen
mor til Matti

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire