Brev:
Forstoppelse og virus
5. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Forstoppelse og virus
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig før, fordi min lille søn Matti har maveproblemer, der formentlig skyldes, at han ikke kan komme af med afføringen. Samtidig så kører han rundt og piver, når vi giver ham flaske, selvom han er tydeligt sulten.
Læger og sundhedsplejersker mener alle, at det er afføringen (eller mangel derpå) der er problemet. Han får nu NAN HA og det har også hjulpet lidt på, at der er kommet gang i det.
Nu har jeg dog fået to vidt forskellige råd af min sundhedsplejerske og en børnelæge. Egentligt er jeg faktisk mest tilbøjelig til at stole på min sundhedsplejersken, men vil også gerne lige høre din mening.
Sundhedsplejersken siger, at jeg skal give ham lactulose - 4 ml to gange i døgnet (Matti er 4 måneder og vejer 6.525). Hun siger, at jeg skal vente med grød, vælling og frugt, da det er sværere for ham at fordøje, og han har jo i forvejen svært ved at fordøje mme.
Børnelægen siger, at jeg skal stoppe med lactulosen, da det kun virker i en periode, og så aftager virkningen, og så er vi lige vidt. Hun siger, at vi istedet skal tilbyde ham mere væske i form af kamillete (evt. med sukker, da han ikke vil drikke det uden), og at vi skal starte med grød, da det kan hjælpe.
Så nu er jeg forvirret - er grød godt eller skidt for hans sarte fordøjelse? og skal jeg fortsætte med lactulosen?
Han har samtidig fået en virus, og har haft feber i 2 døgn nu. Feberen er dog heldigvis faldet. Jeg var lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skulle give ham lactulose imens, og gav ham det derfor ikke. Jeg fik dog kamillete i ham, for at give ham ekstra væske pga feberen, og han har faktisk haft afføring en gang hver dag, og en del.
Mit spørgsmål vedr. virussen er dog, at vagtlægen sagde, at vi skulle lade ham sove kun i ble og intet andet - at han ikke kunne blive for koldt kun for varm. Det gjorde vi også, men han var meget koldt at røre ved, pånær hans ryg og hovede, som var brandvarme. Hans fødder blev dog ekstremt kolde og meget blå. Det bekymrede mig en del, at fødderne blev helt blå, er det normalt? Vi gav ham derfor strømper på, at det var først da jeg fik gnedet fødderne varme, at de fik normal farve igen.
Jeg har taget hans temperatur en del gange - jeg har et termometer med infrarød stråle. Det er første gang han har feber, og jeg var lidt nervøs. De skriver, at denne metode med infrarød stråle er ufarling, kender du noget til det?
Hans temperatur svingede helt vildt, og på et tidspunkt var han feberfri, men så var den pludselig tilbage på 38,5. Nogle timer efter var han feberfri igen. Er dette normalt.
Mange tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
mor til Matti