Svar: Blå afføring

29. maj 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Afføringen hos børn kan skifte farve efter hvad barnet får af mælk. Hvis man ammer, så kan afføringen (og faktisk også modermælken) skifte farve efter hvad mor indtager af mad og afføringen vil normalt skifte mellem at være gul, grøn - og mindre hyppigt brunlig i nuancen. Man kunne dog forestille sig at man som mor måske kunne indtage noget, som kunne farve mælken og dermed også afføringen mere sort.

Hos børn der ernæres med flaske vil afføringen ofte også ændre farve alt efter hvad type erstatning barnet får. Børn som får hydrolycerede produkter eller delvist hydrolyserede produkter som NAN H.A. vil ofte få en mere grønlig afføring.

Aminosyrebaseret erstatning vil normalt også farve afføringen mere grøn.

Barnets afføring kan også ændre udseende - både farve og konsistens, hvis man skifter mellem et produkt til et andet.

Den omtalte blå-sorte afføring er ...

Annonce

... således ikke et normalt fænomen og det er som du skriver meget svært at sige, hvad det skyldes. Det kan måske skyldes et højt jernindhold i modermælkserstatningen, men det kan også skyldes at det enkelte barn (netop fordi det er så sjældent) optager og udskiller mælken på en eller anden måde, der gør afføringen blå-sort.

Det skal også siges, at blå-sort afføring, som også er ildelugtende kan være tegn på blødning i tarmsystemet og altid skal undersøges af lægen. Det lyder dog som om at din datter er på sygehuset og bliver undersøgt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg kan desværre ikke komme nogen årsag videre, men vil naturligvis meget gerne høre fra dig - hvis lægerne hos jer, finder ud af hvorfor jeres lille pige har blå afføring. Det vil være en stor hjælp til andre familier som oplever det samme - især hvis de på sygehuset, som du skriver, heller ikke ved hvad de skal stille op ...

Rigtig god bedring med hende :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.