Svar: Blå afføring
29. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Afføringen hos børn kan skifte farve efter hvad barnet får af mælk. Hvis man ammer, så kan afføringen (og faktisk også modermælken) skifte farve efter hvad mor indtager af mad og afføringen vil normalt skifte mellem at være gul, grøn - og mindre hyppigt brunlig i nuancen. Man kunne dog forestille sig at man som mor måske kunne indtage noget, som kunne farve mælken og dermed også afføringen mere sort.
Hos børn der ernæres med flaske vil afføringen ofte også ændre farve alt efter hvad type erstatning barnet får. Børn som får hydrolycerede produkter eller delvist hydrolyserede produkter som NAN H.A. vil ofte få en mere grønlig afføring.
Aminosyrebaseret erstatning vil normalt også farve afføringen mere grøn.
Barnets afføring kan også ændre udseende - både farve og konsistens, hvis man skifter mellem et produkt til et andet.
Den omtalte blå-sorte afføring er således ikke et normalt fænomen og det er som du skriver meget svært at sige, hvad det skyldes. Det kan måske skyldes et højt jernindhold i modermælkserstatningen, men det kan også skyldes at det enkelte barn (netop fordi det er så sjældent) optager og udskiller mælken på en eller anden måde, der gør afføringen blå-sort.
Det skal også siges, at blå-sort afføring, som også er ildelugtende kan være tegn på blødning i tarmsystemet og altid skal undersøges af lægen. Det lyder dog som om at din datter er på sygehuset og bliver undersøgt.
Jeg kan desværre ikke komme nogen årsag videre, men vil naturligvis meget gerne høre fra dig - hvis lægerne hos jer, finder ud af hvorfor jeres lille pige har blå afføring. Det vil være en stor hjælp til andre familier som oplever det samme - især hvis de på sygehuset, som du skriver, heller ikke ved hvad de skal stille op ...
Rigtig god bedring med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske