Svar: Mælkeallergi - 11 mdr.
24. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Olivias far og mor
Jeg kan godt forstå at I overvejer om mælk kan have en betydning i forhold til Olivias allergisymptomer - det lyder i hvert fald som om at hun reagerer på et eller andet, om det så er mælk eller noget andet, bør vurderes af en læge.
Mælkeallergi er en af de hyppigste former for fødevareallergi hos børn og det er proteinerne i mælken, som barnet ikke kan tåle. Det er ofte børn under 1 år, som udvikler mælkeallergi og da Olivias far havde mælkeallergi som barn, så er det oplagt at tænke på om der kunne være en arvelig sammenhæng her.
Symptomer på mælkeallergi kan vise sig som nældefeber, opkastning og diarré. Barnet kan også få høfeber med symptomer fra øjne og næse og kan også have astma eller børneeksem. Især luftvejslidelserne og høfebersymptomer har Olivia jo ...:o(
Symptomerne kommer oftest kort efter, at barnet har drukket mælk eller spist noget med mælk i, men reaktionen kan også vise sig senere. Man behandler mælkeallergi med diæt, det vil sige at man udelukker al mælk fra kosten. Bare en lille smule mælk kan være med til, at dit barn fortsat har symptomer. Når barnet ikke længere får mælk, vil symptomerne forsvinde.
Man bør ikke fjerne mælk eller andre fødevarer fra barnets kost uden at have en læge inde over. Derfor vil jeg anbefale jer at kontakte jeres læge og hvis lægen ikke ved nok om allergi, så skal I bede om at få en henvisning til en allergolog - en læge med speciale i allergi.
Til børn med mælkeallergi anbefales det at man bruger Nutramigen eller Profylac - gerne op til barnet er 3 år. Altså de specielle modermælkserstatninger som man køber på apoteket. Ved at give barnet mme, så vil barnet få dækket sit behov for forskellige vitaminer, mineraler, kalk osv.
Sundhedsstyrelsen fraråder at man bruger alternative mælkeformer som soyamælk, rismælk, kokosmælk og lignende. De indeholder ikke protein, vitaminer og mineraler nok og kan i sammensætning ikke sidesstilles med mælk. Derfor er sundhedsstyrelsens anbefaling til børn med mælkeallergi - de specielle modermælkserstatninger.
Men ellers må lægen vurdere hvorvidt man skal tilbyde barnet en multivitamin tablet og ekstra calciumtilskud, for at sikre barnet kalk nok til knoglerne - hun vokser jo stadig meget og har brug for kalk.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv. Hvis Olivia således ikke får komælk, så bør I tilbyde hende kalktilskud dagligt.
Så Mit råd til jer er at få en tid hos lægen og drøfte allergi og evt. mælkeallergi med ham/hende, evt. få en tid til en speciallæge som også kan teste jeres datter.
Fødevarestyrelsen, Danmarks Fødevareforskning, Sundhedsstyrelsen og Astma-Allergi Forbundet har sammen lavet pjecen "Mælkeallergi børn og mad", som jeg vil anbefale jer at læse. Jeg sender den til jer.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske