Brev:
Mælkeallergi - 11 mdr.
24. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Mælkeallergi - 11 mdr.
Hej Helen.
Mange tak for dine sidste svar - Olivia spiser nu igen rigtig godt, og sover igennem om natten.
Der er nu dukket et andet spørgsmål op, da vi mistænker at Olivia kan have mælkeallergi.
Hun har været forkølet siden hun startede i dagpleje i februar måned - hvilket jo også er normalt nok med nye, og andre bakterier end hun er vant til.
Dog synes vi, at det er underligt at hun faktisk har været konstant forkølet i 4 mdr. nu, hvor næsen løber, øjnene indimellem klør og hun hoster.
De andre børn i dagplejen er ikke forkølede, og har ikke været det den sidste måneds tid. Derudover er Olivias forkølelse heller ikke aftaget, når hun har været væk fra dagplejen i flere dage i forbindelse med påske og andre sammenhængende fridage.
Vi har læst om forkølelser hos småbørn, og alle steder står der at det starter med klar vand-agtigt sekret, der løber fra næsen, for derefter at blive til tykkere gulligt sekret. Det sidste har det ikke på noget tidspunkt været hos Olivia, det har hele tiden været klart og vandagtigt.
Hun begyndte at drikke lidt sødmælk af kop ca. samtidig med at hun startede i dagpleje, og efter jeg stoppede med at amme hende da hun var 9.5 mdr., har hun dagligt fået sødmælk i kop til morgen-, middag- og aftensmad, samt fået ca. 1½ dl. yoghurt med frugt som mellemmåltid.
Når vi tænker tilbage, kan vi se at symptomerne startede samtidig med at hun begyndte at få komælk, og derfor har vi fået en mistanke om, at det kan være mælkeallergi, hun har.
Samtidig med forkølelsen, har hun fået astma-medicin i 2 ½ måned her i foråret pga. hosten, som hjalp. Dog er der i følge lægen ikke mere der tyder på astmatisk-bronkitis, så derfor er vi på lægens anvisning stoppet med astma-medicinen - selvom hun stadig hoster.
Derudover døjer hun med forstoppelse, og får derfor ca. 8 ml. lactulose dagligt, for at kunne komme af med sin afføring.
Begge dele kan også være symptomer på mælke-allergi jf. denne artikel http://komaelk.dk/fileadmin/user_upload/pdf/H_1.pdf.
Oliv ias far havde selv mælkeallergi og farvestof-allergi som lille, og har høfeber og katte-allergi nu, så hun er disponeret for allergi.
Selvfølgelig er det ikke sikkert, at det er det hun har, fordi hun har de symptomer - men vi vil meget gerne prøve at udelukke mælkeprodukter fra hendes kost i en periode, for at se om det har nogen virkning på hendes forkølelse, hoste og forstoppelse.
Vi vil dog gerne høre din mening om det - og også høre hvad vi skal give hende i stedet, for at sikre hun får kalk nok.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Olivias far og mor.