Brev:
Reagerer min datter med normal adfærd?
24. maj 2009
Alder:
9 mdr.
Reagerer min datter med normal adfærd?
Kære Helen.
Jeg er for 14 dage siden begyndt på antidepressiv medicin i forb. med efterfødselsreaktion- og det har lettet mig så meget, at jeg nu endlig for alvor begynder at finde det overskud til min datter, som jeg har savnet. Desværre har jeg måtte opgive min amning, men jeg mener, det er en lille pris for os begge to at betale.
Her kommer spørgsmålet:
Vores lille pige er 9 måneder gammel nu. Hun er en sød, dejlig, stærk og selvstændig/stædig lille pige, som rejser sig op ved alle de møbler, hun kommer i nærheden af, siger tydeligt til og fra, kravler i fuld fart, sætter sig fra kravlestilling og tilbage igen, rejser sig op i sin tremmeseng, når hun bliver puttet, insisterer på at få lov at spise selv. Det er rigtig, rigtig dejligt at hun er så viljestærk, men hold da op nogle vredesudbrud hun kan få, hvis jeg ind imellem ikke lader hende "få sin vilje". Hun er heller ikke så "krambar" længere, hun afviser mig faktisk ind imellem med høje hyl, hvis jeg løfter hende op... Så sætter jeg hende selvfølgelig ned igen - hun skal jo ikke tvinges til at blive kysset på..
Jeg kan ikke lade være med at sammenholde de vredesanfald lidt med min efterfødselsreaktion, men synes jeg kan læse på nettet og i div. bøger, at det er normal adfærd - men jeg frygter, at hun reagerer voldsommere end andre børn, fordi jeg har været nedtrykt.. Hvad tror du..?
Noget andet.. Min mor har været her en del i forbindelse med at jeg har haft det skidt. Og hun har i perioder på flere dage i træk overnattet her- dog ofte med ugers pause imellem.
I de perioder har hun jo givet min datter en masse varme og omsorg. Kan det skade min baby, at kontakten med min mor er så ujævn? (De bor 4 timers kørsel fra os, så det er ikke så nemt at ses hyppigere) Sidst min mor var her, syntes jeg, min datter blev mærkbart mere pylret i dagene efter.
Jeg tænker, hun måske savner min mor, når vi har haft besøg af hende en uges tid- og hun så pludselig ikke er der. Selvom vi siger farvel og vinker - så forstår hun jo ikke, hvor hun bliver af..
ELlers går det faktisk meget godt med os. Min mand er en kæmpe støtte - og jeg er bare så stolt af vores lille, seje prinsesse, som tilsyneladende udvikler sig så fint på trods..
Tak for dine altid så dejlige og brugbare svar..
Kærlig hilsen
Hønemor