Svar: Opkast i en stor stråle - 7 mdr.

23. maj 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Det lyder som om at Olivia er så snottet, at hun simpelthen kaster op på grund af slimdannelse og problemer med passage i luftvejene, når hun har ligget ned lidt ... Hun lyder som om at hun er sat godt til i næse og svælg og hosten må også genere hende - har du fået hende lyttet på hos lægen?

Det er positivt at hun er i topform i løbet af dagen og at hun ikke har haft temperaturforhøjelse, det tyder jo på at hun har en almindelig god forkølelse, som mere eller mindre skal gå over af sig selv.

Du skal naturligvis hjælpe hende med at have frie luftveje, det vil sige sørge for at hun får pudset næse - og i forhold til hendes alder må du dryppe næsen med lidt saltvand og bruge en næsesuger, for at få løsnet og fjernet det snot der sidder og generer der. Det kan være en god idé at give hende lidt varm mælk fordi det også løsner, en lille smule kamillete og også okay, når børn er meget forkølede.

Det vil være godt at holde hendes hoved let eleveret, så hun ligger lidt højere med hovedet end med resten af kroppen. Hun er for lille til at sove med hovedpude, men du kan komme en lille pude eller et lille tæppe ind under hendes madras i hovedenden, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det hjælper hende til bedre at kunne trække vejret. Det samme kan I gøre i barnevognen, så hun heller ikke ligger helt fladt der, - ej heller når hun skal sove i dagplejen.

Det at hoste er en naturlig refleks, det er en forsvarsmekanisme mod røg, slim eller snot og derfor anbefales det at man ikke forsøger at hindre barnet i at hoste, ved f.eks. at give hostestillende medicin. Så selvom jeres datter får nogle voldsomme hosteanfald og måske kaster op i forbindelse hermed, så er det et eller andet sted naturligt og måden hun renser sine luftveje på.

Man skal dog altid være opmærksom på hvordan hosten lyder og om hosten ...

Annonce

... udvikler sig. Børn kan have en meget tør og gøende hoste (krillerhoste) eller en løs og lidt mere rallende hoste, hvor barnet ofte hoster lidt slim op.

Man skal være særligt opmærksom hvis barnet hoster i mere end 2 uger og hvis barnets vejrtrækning lyder hvæsende og barnet har svært ved at trække vejret rigtigt. Nogen sammenligner det
lidt med lyden af en kaffemaskine der afkalker og det er et meget godt billede. Hvis barnet hoster på denne måde, så har barnet ganske givet astmatisk bronkitis og det skal vurderes og behandles i samarbejde med lægen.

Man skal også reagerer hvis barnet får feber og hvis barnet hoster så meget at det påvirker nattesøvnen eller hvis barnet virker til at have ondt, når det hoster eller hvis barnet hoster så meget at det gentagende gange kaster op og således ikke er i stand til at holde mad og væske i sig.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I må prøve at vurdere, hvordan jeres datter virker om hun skal ses af lægen eller om I skal se tiden an. I må vurdere, hvor voldsom hendes opkastning er - om du er urolig for at sende i dagpleje lige nu eller om det er fint, da der indtil videre ikke har været problemer om dagen.

De fleste børn vil naturligt kunne sætte sig op eller trille om på siden, hvis de skal kaste op - men nogen garanti kan jeg naturligvis ikke give dig ... Det anbefales jo at børn sover på ryggen, når de er helt små, men med den alder din datter har nu, er hun i stand til at vende sig selv og har du det bedre med at hun sover på siden, så put hende på siden, så du er sikker på at hun kan få det ud, som evt. måtte komme.

Sørg også for hyppig håndvask, både af dig selv og din datter og altid i forbindelse med bleskift, næsepudsning og spisning. Det er vigtigt netop for at forebygge at forkølelsen varer ved.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre på vej, rigtig god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre