Svar: Ændret adfærd i forbindelse med sygdom
18. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Hej
Min umiddelbare tanke er at der rent udviklingsmæssigt sker meget med din datter i øjeblikket og det sammenfaldende med at hun har været syg, har sandsynligvis gjort at hun hos dig, har haft behov for 'bare' at blive holdt, nusset om, finde roen - at søge kontakt, pludre osv. har ikke været nødvendigt hos mor, hos dig har hun bare kunne slappe af, føle sig tilpas skidtmads som hun var ... Siddende på dit skød, værende i din trygge favn, har hun så haft overskud til at smile og pludre til far og andre omkring jer.
Nu hvor hun er blevet rask så er hun i sit es igen og har atter overskud til også at være i direkte dialog med mor. Men da hun var syg, var det bare dejligt for hende at koble fra og netop bruge dig til det ... :o) Håber dette giver dig lidt ro og at du kan bruge disse tanker.
Med hensyn til skemad, så skal du endelig ikke give hende alt hvad hun kan spise. Det er meget vigtigt at hun tilbydes små mængder fast føde og at du fortsat følger efter med mælk. Det er meget bedre for hende at hun får 1/2 dl. grød to gange dagligt og du så giver mælk efterfølgende, end at hun spiser 1 dl. eller mere og så ikke vil have sin mælk. Det er vigtigt for at hendes mave kan følge med og for at hendes væske- og mælkebehov fortsat holdes meget højt. De næste måneder frem er mælken stadig hendes hovedindtag og skemaden er kun lidt der kommer ud over, som kan give lidt mere mæthed og rytme for dagen ...
Fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske