Skrigeture og søvnbehov

19. maj 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Skrigeture og søvnbehov

Hej Helen

Tak for dine tidligere - meget brugbare svar. Jeg skriver denne gang for at spørge til søvnvaner.

Min søn er nu knap 9 måneder gammel. Han spiser fint - får 4 - 5 måltider om dagen (alt efter hvor meget vi kan nå at putte i ham) :o) Han får flaske inden formiddagslur, inden eftermiddagslur, når han puttes til natten og natflaske ved midnats tid. Det fungerer fint. Han har kravlet i en måneds tid nu, og rejst sig op ved møblerne næsten lige så længe.

Han sover to lure om dagen:
Formiddag kl. 9 - 11
Eftermiddag kl. 15 - 17 (eller 16 - 18). Nogle gange sover han i 1½ time, andre gange i 2½ - men i snit 2 timer ad gangen.

Vi spiser aftensmad kl. 19, og kl. 20 starter aftenrutinen med bad, pyjamas, lidt stille musik, flaske og så i seng. På dette tidspunkt er klokken blevet 20.30. Han sover i sin tremmeseng på sit eget værelse.

Det er ikke altid, han falder i søvn med det samme - han leger nogle gange lidt først. Men efter vi har lagt ham ned igen nogle gange, givet sut, putteklud og dyne - så falder han som regel roligt i søvn.

Men i løbet af natten er der gerne ca 1 - 1½ time, hvor han er meget urolig. Han smågræder og klynker og rejser sig op. Nogle gange sover han stadig, og jeg kan nøjes med at give sut, så falder han lidt til ro. Andre er han lys-vågen og har svært ved at falde til ro. Jeg styrter ikke ind til ham med det samme, men lytter, om han selv kan finde søvnen igen. Det kan han sjældent.

Han har før været urolig om natten, men ikke så lang tid i træk. Er det fordi, han sover for meget om dagen? Er han ikke træt nok? Eller er det "bare" fordi han er motorisk urolig - pga sin udvikling? Hvad er egentlig hans søvnbehov i den alder?

Ca. en gang om ugen har han nogle voldsomme skrigeture om natten. Det tager helt op til to timer! Når vi prøver at lade ham blive i sengen, men gå til og fra og hver gang sige shhhh og give ham sutten, synes jeg bare det bliver værre. Så tager jeg ham ...

Annonce

... op. Han er vågen - men så træt, at han ikke selv kan holde hovedet. Jeg går lidt rundt, synger hans stille godnatsang og tysser på ham. Han falder til ro i et lille minut, hvorefter han skriger igen. Når han er rolig, forsøger jeg at lægge ham, men han begynder straks at skrige igen.

Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal stille op med det. Min mand og jeg er heller ikke helt enige om, hvordan det skal tackles. Han er mere til "godnat og sov godt" metoden end jeg er. Jeg synes, det afhænger af, hvorfor han græder. Han er jo i seperationsfasen. Kan det være derfor.....? Og hvordan tackler man så det, når skrigeturen varer så længe? Han er også (langt om længe) begyndt at få tænder.... Det kan også være derfor - og vælger man så en anden metode?

Han er jo vant til at være sammen med mig hele dagen i løbet af ugen, da jeg barsler og min mand arbejder. Han er selvfølgelig også sammen med sin far, når han kommer hjem fra arbejde, og det er som regel ham, der putter ham.
I weekenderne tager jeg ind imellem ud i løbet af dagen, og han har meget tid med sin far. Han eeeeelsker at være sammen med sin far, han er rigtig sjov at lege med, og de har det rigtig dejligt begge to. Men jeg har lagt mærke til, at skrigeturene ofte er en lørdag eller søndag nat. Kan det have noget med det at gøre - at jeg har været væk? Han lider jo bestemt ikke nogen nød, når han er sammen med sin far!

Han vågner som regel kl. 6 om morgenen. Vi kunne vældig godt tænke os, at han sov lidt længere - men selvom han har været vågen et par timer om natten, vågner han altid på samme tidspunkt. Så er han bare mere træt og morgensur - og skal lægges lidt tidligere til sin morgenlur.

Så altså - ser hans søvnrytme ok ud? Eller skal jeg vække ham, når han sover lur om dagen - vil det give roligere og længere nætter? Og hvad søren stiller jeg op med de skrigeture?

Jeg ser frem til dit svar - og på forhånd tak for hjælpen.

De bedste hilsner fra Kari

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor