Svar: Gylp i lange baner

14. maj 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Anne

Det lyder bestemt ikke som om at din dreng får for meget mad, faktisk tværtimod, jeg mener faktisk at du skal tilbyde ham mere .. men det vender jeg tilbage til :o)

Først tænker jeg, at din dreng sandsynligvis har refluks, det betyder egentlig bare at noget af maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", hvilket er meget almindeligt.

Det er meget almindeligt at små børn gylper, det sker ofte i forbindelse med eller i forlængelse af et måltid, hvor der sammen med en bøvs kommer lidt mælk med op. Børn kan også gylpe hvis de tumles meget med efter de har spist.

Men børn kan også i forbindelse med forskellige sygdomme have refluks og når man skal vurdere, hvorvidt det er noget man skal gøre noget ved, så er man nød til at se på barnets trivsel. Hvis barnet trives, tager på, og således udvikler sig og vokser som det skal, så gør man normalt ikke noget ved det. Hvis barnet begynder at gylpe så meget at det påvirker barnets trivsel, altså at barnet ikke tager tilstrækkeligt på, så vil man undersøge barnet nærmere og finde ud af årsag og starte evt. behandling. Dette foregår normalt altid i tæt samarbejde med en børneafdeling og I skal derfor som en start drøfte det med jeres egen læge, som kan henvise jer videre.

Når din dreng spiser, så kommer maden via spiserøret ned til mavesækken. I overgangen mellem spiserør og mavesæk sidder en ringformet lukkemuskel, som åbner, når maden/mælken skal passere fra spiserøret til mavesækken, men ellers er lukket for at sikre, at der ikke løber syre tilbage fra mavesækken til spiserøret. Hos nogle børn er lukkemusklen så slap, at der hele tiden sker tilbageløb af mavesyre fra maven og op i spiserøret - det man kalder refluks. Syren gør ondt, det brænder, smerter bag brystbenet og giver sure opstød - man kan smage syren i munden.

Det er vigtigt at behandle dette fordi den syre som irriterer slimhinden kan, hvis det fortsætter i længere tid, være så hård ved slimhinden at der kommer små sår og spiserøret bliver meget påvirket. Man behandler det med syreneutraliserende medicin og hvis dette ikke hjælper og man tydeligt fornemmer at barnet ikke trives, ikke tager nok på, så vælger man at operere. Da din dreng lyder til at tage fint ...

Annonce

... på og lyder til at trives, så vil det sandsynligvis ikke komme på tale hos jer. Men jeg synes det lyder relevant at han bliver undersøgt.

For at hindre at han får tilbageløb af syre, så er det vigtigt at han holdes eleveret og ikke ligge fladt. Det vil normalt være vigtigt 30-45 minutter efter hvert måltid. Det er derfor en god idé at sidde med ham i forbindelse med måltiderne og at elevere hans madras i hovedenden af sengen eller barnevognen så han kommer til at ligge lidt højere med hovedet.

Det er normalt en god idé at give små hyppige måltider, netop for at sikre at maden lettere bliver i maven og du er derfor nød til at lade ham selvregulere så meget som muligt. Det er altså bedre at give ham lidt og tit og han så holder maden i sig, end at give ham en stor mængde mælk og han så gylper det hele op og ikke når at optage næringen fra mælken.

Du skriver at han for en måned siden vejede 6,4 kg. Som tommelfingerregel er børns mælkebehov 1/6 af deres vægt i døgnet og da din dreng vejer mindst 6,5 kg nu, så ligger hans døgnbehov faktisk på 1100ml. Ud fra den plan du har sendt, så giver du ham 730ml i døgnet, du fortæller at han ofte viser tegn på at ville spise mere, men at du ikke giver ham mere, fordi du oplever at han gylper det op igen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg tænker at det er meget vigtigt at du taler med lægerne om, hvorvidt du skal holde mængden nede eller tilbyde flere hyppige måltider end du gør på nuværende tidspunkt. Det er synd, hvis din dreng er sulten, fordi han ikke får mad nok, så det er vigtigt at finde en balance, hvor han får hvad han har brug for og samtidig kan holde det i sig.

Jeg vil også anbefale dig at gå over til den erstatning der hedder Enfamil A.R. Det er en specielerstatning lavet til børn med refluks og du køber den på apoteket. Fordelen ved denne erstatning er at den er tynd i flasken og først i maven bliver tyk, den har dokumenteret effekt - den lidt tykkere mælk i maven gør at barnet lettere holder mælken i sig.

Så mit råd til dig er at du skifter til Enfamil A.R. og at du tager kontakt til jeres læge med henblik på at få udredt hvorvidt jeres dreng har refluks, om det er noget man vil gøre noget ved, om han tager nok på osv. og så drøfte hans behov for mælk og mælkeindtag med lægen.

Fortsat held og lykke med ham :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder