Brev:
Powernap om dagen
14. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Powernap om dagen
Kære Helen.
1 april kom vores "lillebror" til verden og han er bare så sød, fin og dejlig!
Jeg har et spørgsmål du måske kan hjælpe mig med. Det er angående søvn... om dagen.
Min dreng powernapper. Han sover max. 45 min og vågner så og er klar til sjov og spas. Han brokker sig ikke, men ligger bare med store vågne øjne. Piver måske lidt, men virker ikke sulten eller utryg. Så jeg tager han ikke op, men triller lidt med barnevognen og håber han falder i søvn igen. Det gør han for det meste, men kun for at vågne 5-10 minutter efter igen. Og så går timerne og efter 2 1/2 - 3 timer, hvor han sover on off tager jeg ham op og ammer og skifter osv.
Han vejede 6,2 kilo til 5 ugers undersøgelsen hos lægen. Han vejde ved fødslen 3880, så han har fart på!
Jeg har prøvet at svøbe ham, uden den store effekt. Måske gør jeg det ikke rigtigt. Han vikler sig hurtigt ud af det igen.
Mit spørgsmål er: Er det usundt for ham at "sove" på den måde? Selvfølgelig er det anstrengende for mig at der ikke er nogle timer hvor han sover sådan rigtigt i løbet af dagen, men det kan jeg godt leve med. Så længe han sover om natten. Han sover gerne 4 timer, 3 timer og 3 timer, om natten altså.
Kan jeg gøre noget ved dagsrytmen eller er det alt for tidligt? Jeg synes det er synd for ham at han hele tiden vågner, når han lige er faldet i søvn. Er det det? Og har du nogen ide om, hvorfor han hele tiden vågner?
De første uger sov han 3 timer ad gangen og var vågen 1 - 1 1/2 time i mellem. Jeg har ingen ide om, hvor meget han egentlig sover om dagen nu, for det er også tit jeg tror han sover, men når jeg så kigger ned i barnevognen ligger han og kigger.
Er det et problem og gør jeg noget forkert?
Nogen dage har jeg en fornemmelse af, at han slet ikke har sovet hele dagen, men det har han jo, for han sover hele tiden lidt.
Tror du han trænger til at blive skærmet for indtryk eller det modsatte?
Han virker som en meget tilfreds dreng, så måske er det bare sådan han er? Hvad tror du?
Kærlig hilsen
Stine