Svar: Snottet baby
14. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Helena
Små børn kan sagtens blive forkølede - også selvom de bliver ammet ... hvis forældre eller større søskende er forkølet så vil de mindste børn ofte også blive det.
Det er vigtigt at sikre frie luftveje, du skal være sikker på at din datters næse ikke klotter til, så hun har svært ved at få vejret - både når hun skal sove og når hun skal spise. Det kan være en god idé at dryppe næsen med lidt isotonisk saltvand, det kan man købe i små ampuller på apoteket og så dryppe 1ml i hvert næsebor inden amning og søvn. Herefter kan man bruge en næsesuger, som du også gør.
Store bussemænd fjernes bedst med snippen af en stofble og igen er de ofte lettest at få ud, hvis man har dryppet med lidt saltvand først. Du vil meget tydeligt kunne se om næsen er stoppet, når du kigger op i hendes næsebor.
Du skal naturligvis kun rense næse på hende efter behov, det lyse klare snot som løber af sig selv, behøver du ikke gøre noget ved, hvis det ikke generer hende. Det skal bare tørres væk og du skal her være opmærksom på at bruge et lille stykke stof, et lommetørklæde som ikke generer hendes hud for meget.
Forkølelse smitter og derfor er det vigtigt at I er ekstra opmærksomme på håndvask i forbindelse med næsepudsning, bleskift osv. Vask også jeres datters hænder og vask også gerne hendes legetøj, rangler osv. der hyppigt kommer i munden.
Hvis hun får feber eller bliver tiltagende snottet, hoster, får slimdannelse osv. og tydeligt er påvirket af sin forkølelse, så skal hun tjekkes af lægen. Der vindes rigtig mange forkølelsesvira og nogle af de vira vi som voksne klarer rigtig godt, kan være hårde for børn, fordi deres slimhinder hæver meget og pladsen er trang.
Vær opmærksom på at børn der er forkølet ofte har behov for lidt hyppigere amning end ellers. Det er også en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt - læg et lille håndklæde eller lignende under liften i hovedenden, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det letter hendes vejrtrækning og forhindre tilstopning af mellemøret.
Rigtig god bedring med hende og fortsat god dag :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske