Svar: Snottet baby

14. maj 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Helena

Små børn kan sagtens blive forkølede - også selvom de bliver ammet ... hvis forældre eller større søskende er forkølet så vil de mindste børn ofte også blive det.

Det er vigtigt at sikre frie luftveje, du skal være sikker på at din datters næse ikke klotter til, så hun har svært ved at få vejret - både når hun skal sove og når hun skal spise. Det kan være en god idé at dryppe næsen med lidt isotonisk saltvand, det kan man købe i små ampuller på apoteket og så dryppe 1ml i hvert næsebor inden amning og søvn. Herefter kan man bruge en næsesuger, som du også gør.

Store bussemænd fjernes bedst med snippen af en stofble og igen er de ofte lettest at få ud, hvis man har dryppet med lidt saltvand først. Du vil meget tydeligt kunne se om næsen er stoppet, når du kigger op i hendes næsebor.

Du skal naturligvis kun rense næse på hende efter behov, det lyse klare snot som løber af sig selv, behøver du ikke gøre noget ved, hvis det ikke generer hende. Det skal bare tørres væk og du skal her være opmærksom på at ...

Annonce

... bruge et lille stykke stof, et lommetørklæde som ikke generer hendes hud for meget.

Forkølelse smitter og derfor er det vigtigt at I er ekstra opmærksomme på håndvask i forbindelse med næsepudsning, bleskift osv. Vask også jeres datters hænder og vask også gerne hendes legetøj, rangler osv. der hyppigt kommer i munden.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis hun får feber eller bliver tiltagende snottet, hoster, får slimdannelse osv. og tydeligt er påvirket af sin forkølelse, så skal hun tjekkes af lægen. Der vindes rigtig mange forkølelsesvira og nogle af de vira vi som voksne klarer rigtig godt, kan være hårde for børn, fordi deres slimhinder hæver meget og pladsen er trang.

Vær opmærksom på at børn der er forkølet ofte har behov for lidt hyppigere amning end ellers. Det er også en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt - læg et lille håndklæde eller lignende under liften i hovedenden, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det letter hendes vejrtrækning og forhindre tilstopning af mellemøret.

Rigtig god bedring med hende og fortsat god dag :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.