Svar: Søvnproblem efter skoldkopper

9. maj 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Freyas mor

Åhhh, det lille pus, hvor er det dog synd for hende. Hun kan jo ikke fortælle hvad hun tænker, I kan ikke forklare hende, hvad der sker og hun er tydeligt mærket af indlæggelser, blodprøver, anlæggelse af drop i armen osv. Det har været rigtig hårdt for hende alt sammen og det reagerer hun naturligt på nu .. :o(

Så hvad skal I gøre .. Der er ikke så meget andet at gøre, end at være der for hende, berolige hende, betrygge hende, fortælle hende at alt er okay, at der ikke sker noget, at I passer på hende, at hun roligt kan lægge sig til at sove, at hun er hjemme igen osv. Selvom hun ikke forstår alt hvad I siger, så vil hun lytte til det, mærke roen i jeres stemme og I skal naturligvis bruge de ord og kærtegn, som I normalt bruger, når hun er ked af det og har brug for trøst.

At vågne med skrig er sandsynligvis fordi hun drømmer, drømmer om indlæggelsen og alt det hun har været ude for og stadig er ude for - I holder hende, tvinger ...

Annonce

... medicinen i hende osv. Netop derfor er det vigtigste I kan gøre, at bevare roen og berolige hende, hjælpe hende til at forstå at hun nu kan være helt tryg og rolig igen. Det er så hårdt imens det står på, medicinen skal hun jo have og hun forstår det ikke. Derfor kan det meget hurtigt virke som et overgreb, når man må holde hende og tvinge det i hende og det er ikke rart for hverken forældre eller børn.

Alle hendes oplevelser, både de gode og de mindre gode, skal bearbejdes og det sker netop om natten i drømme. Så at vågne med skrig behøver altså ikke handle om smerte, men kan også handle om en slags 'ond drøm' ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til medicin, så lyder et gammelt husmoderråd at man kan blande medicinen op i ren hindbærsaft, det skulle kunne tage noget af den grimme smag. Om det passer ved jeg ikke, men det gælder så vidt jeg ved kun hindbær - så det kunne I måske forsøge jer med :o)

Rigtig god bedring med hende, håber hun snart er ovre denne omgang :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.