Svar: Søvnproblem efter skoldkopper
9. maj 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Freyas mor
Åhhh, det lille pus, hvor er det dog synd for hende. Hun kan jo ikke fortælle hvad hun tænker, I kan ikke forklare hende, hvad der sker og hun er tydeligt mærket af indlæggelser, blodprøver, anlæggelse af drop i armen osv. Det har været rigtig hårdt for hende alt sammen og det reagerer hun naturligt på nu .. :o(
Så hvad skal I gøre .. Der er ikke så meget andet at gøre, end at være der for hende, berolige hende, betrygge hende, fortælle hende at alt er okay, at der ikke sker noget, at I passer på hende, at hun roligt kan lægge sig til at sove, at hun er hjemme igen osv. Selvom hun ikke forstår alt hvad I siger, så vil hun lytte til det, mærke roen i jeres stemme og I skal naturligvis bruge de ord og kærtegn, som I normalt bruger, når hun er ked af det og har brug for trøst.
At vågne med skrig er sandsynligvis fordi hun drømmer, drømmer om indlæggelsen og alt det hun har været ude for og stadig er ude for - I holder hende, tvinger medicinen i hende osv. Netop derfor er det vigtigste I kan gøre, at bevare roen og berolige hende, hjælpe hende til at forstå at hun nu kan være helt tryg og rolig igen. Det er så hårdt imens det står på, medicinen skal hun jo have og hun forstår det ikke. Derfor kan det meget hurtigt virke som et overgreb, når man må holde hende og tvinge det i hende og det er ikke rart for hverken forældre eller børn.
Alle hendes oplevelser, både de gode og de mindre gode, skal bearbejdes og det sker netop om natten i drømme. Så at vågne med skrig behøver altså ikke handle om smerte, men kan også handle om en slags 'ond drøm' ...
Med hensyn til medicin, så lyder et gammelt husmoderråd at man kan blande medicinen op i ren hindbærsaft, det skulle kunne tage noget af den grimme smag. Om det passer ved jeg ikke, men det gælder så vidt jeg ved kun hindbær - så det kunne I måske forsøge jer med :o)
Rigtig god bedring med hende, håber hun snart er ovre denne omgang :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske