Søvnproblem efter skoldkopper

9. maj 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Søvnproblem efter skoldkopper

Hej Helen

Freya er nu på vej mod de 15 måneder og havde faktisk sovet godt igennem i en periode - fra kl. ca. 19.30 til kl. 6.

I sidste uge fik hun så skoldkopper og havde nogle urolige nætter. Det endte i meget høj feber som bl.a. betød at hun vækkede sig selv med spjættende arme og ben. Den korte historie er, at vi efter et par besøg hos vagtlægen blev indlagt på hospitalet. Der var gået infektion i en skoldkop under hagen og Freyas ansigt hævede op til næsten ukendelighed. Hun fik lagt drop og fik 2 slags pencillin + væske.

Efter 3 dage faldt feberen og hævelsen begyndte at aftage. Undervejs havde hun også fået taget blodprøver. Alt sammen under voldsom protest fra hendes side - naturligt nok.

Her hjemme skal hun have pencillin - stadig 2 slags - 3 gange om dagen med en sprøjte i munden. Det foregår under skrig og skrål og vi må holde hende fast. Det samme sker under tandbørstning og ofte ...

Annonce

... også under bleskift.

Værst er det dog, at hun den sidste uge har været vågen i op til 2 timer om natten, hvor hun bare skriger og skriger. Vi har prøvet alt - er hun tørstig, sulten, skal skiftes, bange for mørket - i nat gav vi Panodil - tror dog ikke det har en effekt.

Til sidst overgiver hun sig til søvnen igen, men sover ikke synderligt længere om morgenen. Til gengæld sover hun formiddagen væk (op til 2,5 time) og tage også sin eftermiddagslur.

Skoldkopperne er nu belagt med sår, de første er faldet af og hendes hævelse er næsten væk. Appetitten har været lille, men i går spiste hun normalt, men vågnede stadig i nat og skreg og skreg i flere timer.

Kan det være en bivirkning af medicinen? Og hvad gør vi klogest, når hun vågner?. Det hjælper ikke at vi lægger os med hende - det har hun aldrig været glad for - kun hvis hun har høj feber, vil hun gerne putte ved os.

Mange hilsner fra
Freyas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger