Brev:
Søvnproblem efter skoldkopper
9. maj 2009
Alder:
14 mdr.
Søvnproblem efter skoldkopper
Hej Helen
Freya er nu på vej mod de 15 måneder og havde faktisk sovet godt igennem i en periode - fra kl. ca. 19.30 til kl. 6.
I sidste uge fik hun så skoldkopper og havde nogle urolige nætter. Det endte i meget høj feber som bl.a. betød at hun vækkede sig selv med spjættende arme og ben. Den korte historie er, at vi efter et par besøg hos vagtlægen blev indlagt på hospitalet. Der var gået infektion i en skoldkop under hagen og Freyas ansigt hævede op til næsten ukendelighed. Hun fik lagt drop og fik 2 slags pencillin + væske.
Efter 3 dage faldt feberen og hævelsen begyndte at aftage. Undervejs havde hun også fået taget blodprøver. Alt sammen under voldsom protest fra hendes side - naturligt nok.
Her hjemme skal hun have pencillin - stadig 2 slags - 3 gange om dagen med en sprøjte i munden. Det foregår under skrig og skrål og vi må holde hende fast. Det samme sker under tandbørstning og ofte også under bleskift.
Værst er det dog, at hun den sidste uge har været vågen i op til 2 timer om natten, hvor hun bare skriger og skriger. Vi har prøvet alt - er hun tørstig, sulten, skal skiftes, bange for mørket - i nat gav vi Panodil - tror dog ikke det har en effekt.
Til sidst overgiver hun sig til søvnen igen, men sover ikke synderligt længere om morgenen. Til gengæld sover hun formiddagen væk (op til 2,5 time) og tage også sin eftermiddagslur.
Skoldkopperne er nu belagt med sår, de første er faldet af og hendes hævelse er næsten væk. Appetitten har været lille, men i går spiste hun normalt, men vågnede stadig i nat og skreg og skreg i flere timer.
Kan det være en bivirkning af medicinen? Og hvad gør vi klogest, når hun vågner?. Det hjælper ikke at vi lægger os med hende - det har hun aldrig været glad for - kun hvis hun har høj feber, vil hun gerne putte ved os.
Mange hilsner fra
Freyas mor