Svar: Meget sygdom, hvad gør vi?

16. april 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Dorte

Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende med en dreng der stort set virker syg hele tiden, jeg tænker dog at jeres læge har ret, når han siger at tiden arbejder for jer - man siger nemlig normalt at børns immunforsvar styrkes efter 2 vintre med masser af forkølelse og snot ... så der er en chance for at næste efterår og vinter bliver lidt mildere for jer ...

Men når det er sagt, så lyder det dog også som en god idé at drøfte det med lægen. Forkølelse om sommeren, kunne måske handle om høfeber eller en anden form for allergisk reaktion? Har jeres dreng andre symptomer på allergi?

Man skal også her medtænke ting i hverdagen, som kan genere slimhinderne, - det kan påvirke ham og medvirke til flere infektioner hvis I f.eks. ryger i hjemmet, har levende lys stående flere steder i huset, bruger brændeovn osv. Ligesom almindeligt sundt indeklima er vigtigt - der skal luftes ud, gøres rent, skiftes sengetøj, vaskes og støvsuges gulve, fjernes dyrehår og gøres grundigt rent jævnligt.

Frisk luft, ren luft er vigtigt. Syge børn skal normalt ikke stå og sove ude, men det afhænger naturligvis af hvordan de har det. Hvis barnet bare har lidt snue, så kan barnet sagtens stå ude, faktisk kan det nogle gange netop lette barnets vejrtrækning at være udenfor. Men børn med feber bør aldrig stå og sove ude og børn med astmatisk bronkitis og lignende bør ikke sove ude i koldt og tåget vejr.

Ud over hygiejnen i forbindelse med indeklima, så er personlig hygiejne også vigtigt, når man vil minimere sygdom. Det handler især om at vaske hænder både på sig selv og på barnet i forbindelse med bleskift og næsepudsning. Puden på puslebordet skal afvaskes, evt. afsprittes, håndklæde og lignende som barnet ligger på skal skiftes dagligt, der bruges engangslommetørklæder til barnets næse osv. osv.

Så er der naturligvis også påklædningen som er vigtig og du har ret i at det er vigtigt at finde en balance, hvor barnet på den ene side ikke bliver for kold og på den anden side heller ikke bliver for varm og svedig.

Mange bruger uldundertøj i vinterperioden og det lyder hos jer som om at det kunne være en god idé. Simpelthen fordi uld kan holde barnet varmt også selvom barnet sveder, så suger det sveden og holder ...

Annonce

... fortsat barnet varmt... Men nu hvor sommeren står på spring, så skal I ikke bruge uld.

En fleecedragt lyder umiddelbart varm indendøre, kan han ikke sove i en kortærmet bodystocking og en almindelig bomuldspyjamas og så have sin dyne over sig. Måske er en pyjamas også for meget, når nu sommeren nærmer sig, så vil en langærmet body måske kunne gøre det ...

Da jeres dreng sover mest inde, så skal du altså sørge for at lufte ud dagligt i rummet han sover i. Lad evt. vinduet stå på klem om morgenen og luk det så når du putter ham til middagslur. Så er rummet fyldt med frisk luft og han får ikke træk fra vinduet imens han sover.

Du nævner at hans temperatur skifter meget, at han jævnligt har feber og at han også kan have temperaturer under 36 grader. En normal temperatur ligger mellem 36,6-37,4 og hvis din dreng har under 36,5 eller lavere endnu, så lyder det som om at der er noget galt med jeres termometer eller måden du måler temperaturen på.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I forhold til indeklima og miljø tænker jeg også at jeg jo ikke kan se hvordan I bor. Der er jo stor forskel på luften alt efter om man bor i nybyggeri eller i noget gammelt byggeri. Nogle hjem har meget tør luft, andre har for fugtig luft og problemer med skimmelsvamp osv. Sådanne ting må også medtænkes, når man har børn som er meget syge.

Og så er der naturligvis indtag af mad, som du også nævner og det lyder som om at din dreng spiser rigtig godt og varieret. Du kan her supplere ham med en multivitaminpille dagligt, så han på den måde får lidt ekstra. Du kan også tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant at tilbyde ham kosttilskud af en eller anden art.

Du skal være opmærksom på at når han er ude, så skal han også være klædt passende på. Han skal ud og lege hver dag, så han får frisk luft hver dag, han skal bruge sig selv motorisk, lege, grave i sandkasse, gynge, køre på købecykel osv. Det er altsammen vigtigt for hans velbefindende.

Jorden er stadig kold, så vær opmærksom på hvor han sætter sig, læg en underlag ved sandkassen eller en lille stol, som han kan sidde på osv. hvad mulighed I nu har hvor I bor.

Så en masse tanker frem og tilbage omkring forkølelser og gentagende sygdomme, håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder