Svar: Mangler en testikel
26. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Hos ca. 1 ud af 25 danske drenge, falder testiklerne ikke ned i pungen ved fødslen. Dette kaldes også kryptorkisme og man ved ikke helt med sikkerhed, hvad det skyldes. Man ved dog at det er hormonelt styret, når stenene skal bevæge sig ned i pungen og derfor kan det skyldes en nedsat hormonproduktion, når det ikke sker. Man ved også at det kan være arveligt betinget og så ved man at det i nogle tilfælde også skyldes at moderen har været storryger under graviditeten ...
Hos de fleste vil testiklerne falde på plads af sig selv indenfor de første måneder efter fødslen. Nogle gange vil man hjælpe testiklerne på vej med hormonbehandling og andre gange vælger man at operere. Hvad løsning man vælger, vurderes altid af en speciallæge og det kan her have noget at sige, hvorvidt det kun er den ene testikel og ikke begge der flytter på sig. Det kan også have noget at sige, om testiklen sidder i bughulen eller i lysken.
Jeg synes det er en rigtig god idé at I taler med lægen om det og her får vurderet, hvorvidt det er noget man skal gøre noget ved. Du kan bare ringe og tale med lægen i telefonen. I vil kunne få en henvisning til en speciallæge/børnelæge og det gør her sandsynligvis ikke noget at der går nogle måneder inden I bliver indkaldt, da man højst sandsynligt ikke vil gøre noget sålænge han er under 1 år. Netop fordi tiden også nogle gange er det der skal til :o) Men så er I ligesom "inde i systemet" hvis I forstår hvad jeg mener og kan drøfte lige netop jeres situation med en læge, som er fagligt kompetent på dette område.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske