Svar: Elevator testikel

13. januar 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Manglende nedfaldet testikel kaldes også kryptorkisme og det ses hos ca 1 ud af 25 danske drenge. Heraf får ca 2,5% opereret deres testikel på plads i pungen. Normalt vil testiklerne selv falde ned i pungen ved fødslen, men hos nogle sidder de i stedet i lysken eller oppe i bughulen.

Man ved ikke med sikkerhed, hvad kryptorkisme skyldes. Men man ved at det er hormonelt styret, når stenene skal bevæge sig ned i pungen og derfor kan det skyldes en nedsat hormonproduktion, når det ikke sker. Man ved også at det kan være arveligt betinget og så ved man at det i nogle tilfælde også skyldes at moderen har være storryger under graviditeten.

Hos de fleste vil testiklerne falde på plads af sig selv indenfor de første måneder efter fødslen og nogle gange vil man hjælpe testiklerne på vej med hormonbehandling. Jeg ved godt at man nogle gange får at vide, at man bare skal se tingene an til drengen når skolealderen, men det mener jeg faktisk ikke er korrekt. Da din drengs testikel endnu ikke er på plads og da han nu er 3 år gammel, så synes jeg det er helt relevant at han bliver set af en læge, med speciale i at vurdere dette. Det kan have noget at sige, hvorvidt det kun er den ene testikel og ikke begge og det kan også have noget at sige, at den flytter på sig hele tiden - men jeg synes man skylder ham at blive vurderet af en specialist.

Når jeg anbefaler at han skal ses, så ...

Annonce

... skyldes et at man ved, at drenge som mangler sten i pungen kan have være i risiko for at udvikle testikelkræft. Denne risiko er især forhøjet, hvis stenene sidder i bughulen i forhold til hvis stenene sidder i lysken. Men mener at en tidlig operation vil nedsætte risikoen for senere udvikling af testikelkræft og det er altså derfor man prioriterer at operere meget tidligt.

En anden vigtigt årsag er også at man ved at kryptorkisme kan have alvorlige konsekvenser for evnen til senere at få børn Især hvis det er begge sten som ikke er faldet på plads. Igen er en tidlig operation så vigtig for at drengen har mulighed for at få børn senere i livet...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg skriver naturligvis ikke dette for at gøre dig unødigt urolig eller ked af det, men det er mere for at fortælle lidt om det og hvorfor jeg ikke mener man bare skal se det an til han bliver 6 år eller hvad du nu har fået at vide. Da han nu er 3 år og stenen ikke er faldet ned af sig selv, så synes jeg han har ret til en ordentlig undersøgelse og vurdering af behandling!

Det er min helt klare opfattelse at man i Danmark ville have mulighed for at få en speciallæges vurdering. Ofte vil man operere, men der kan naturligvis også være situationer hvor man vælger at vente - men det er en specialist opgave at tage stilling til, hvad der lige præcis er det rigtige for hver enkelt dreng.

Håber du hermed er hjulpet lidt videre, fortsat held og lykke med ham :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder