Svar: Elevator testikel
13. januar 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære bekymrede mor
Manglende nedfaldet testikel kaldes også kryptorkisme og det ses hos ca 1 ud af 25 danske drenge. Heraf får ca 2,5% opereret deres testikel på plads i pungen. Normalt vil testiklerne selv falde ned i pungen ved fødslen, men hos nogle sidder de i stedet i lysken eller oppe i bughulen.
Man ved ikke med sikkerhed, hvad kryptorkisme skyldes. Men man ved at det er hormonelt styret, når stenene skal bevæge sig ned i pungen og derfor kan det skyldes en nedsat hormonproduktion, når det ikke sker. Man ved også at det kan være arveligt betinget og så ved man at det i nogle tilfælde også skyldes at moderen har være storryger under graviditeten.
Hos de fleste vil testiklerne falde på plads af sig selv indenfor de første måneder efter fødslen og nogle gange vil man hjælpe testiklerne på vej med hormonbehandling. Jeg ved godt at man nogle gange får at vide, at man bare skal se tingene an til drengen når skolealderen, men det mener jeg faktisk ikke er korrekt. Da din drengs testikel endnu ikke er på plads og da han nu er 3 år gammel, så synes jeg det er helt relevant at han bliver set af en læge, med speciale i at vurdere dette. Det kan have noget at sige, hvorvidt det kun er den ene testikel og ikke begge og det kan også have noget at sige, at den flytter på sig hele tiden - men jeg synes man skylder ham at blive vurderet af en specialist.
Når jeg anbefaler at han skal ses, så skyldes et at man ved, at drenge som mangler sten i pungen kan have være i risiko for at udvikle testikelkræft. Denne risiko er især forhøjet, hvis stenene sidder i bughulen i forhold til hvis stenene sidder i lysken. Men mener at en tidlig operation vil nedsætte risikoen for senere udvikling af testikelkræft og det er altså derfor man prioriterer at operere meget tidligt.
En anden vigtigt årsag er også at man ved at kryptorkisme kan have alvorlige konsekvenser for evnen til senere at få børn Især hvis det er begge sten som ikke er faldet på plads. Igen er en tidlig operation så vigtig for at drengen har mulighed for at få børn senere i livet...
Jeg skriver naturligvis ikke dette for at gøre dig unødigt urolig eller ked af det, men det er mere for at fortælle lidt om det og hvorfor jeg ikke mener man bare skal se det an til han bliver 6 år eller hvad du nu har fået at vide. Da han nu er 3 år og stenen ikke er faldet ned af sig selv, så synes jeg han har ret til en ordentlig undersøgelse og vurdering af behandling!
Det er min helt klare opfattelse at man i Danmark ville have mulighed for at få en speciallæges vurdering. Ofte vil man operere, men der kan naturligvis også være situationer hvor man vælger at vente - men det er en specialist opgave at tage stilling til, hvad der lige præcis er det rigtige for hver enkelt dreng.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske