Svar: Øjenbetændelse - 4 mdr.
16. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Dorte
Jeg synes det er helt relevant at finde ud af, hvorvidt din datter har øjenbetændelse og I givet fald, hvad denne skyldes eller om der er tale om en tilstoppet tårekanal.
Da lægerne har behandlet hende med fucitalmic og kloramfenikol, så lyder det som om at man har mistænkt øjenbetændelse og da det har været galt siden fødslen, så synes jeg det er helt relevant at få podet hendes øjne. Er der en stor gul klat i øjet, så kan man tage den væk med en podepind og sende til laboratorie, som så kan analysere og finde ud af hvad bakterier hun har. Da det er startet meget kort tid efter fødslen, så er der jo en teoretisk mulighed for at hun er blevet smittet med en bakterie via fødselsvejen og det kan være derfor øjendråber og gel ikke virker. Klamydia kan f.eks. smitte og give børn øjenbetændelse på den måde.
Tilstoppet tårekanal er en anden mulighed og det ses hos mange nyfødte børn. Barnet ser ud som om at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, øjnene virker konstant fugtige og løber med klart vand.
Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder. Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og tårekanalen er 'afløbet'.
Når tårekanalen er tilstoppet eller fungerer dårligt, vil der opstå søvnklatter eller fugtige øjne. Tårekanalen udvikler sig selv i løbet af det første år, og 99% af alle børn kurerer sig selv.
Tilstanden med en stoppet tårekanal kan svinge meget. I nogle perioder kan søvnklatterne være næsten helt væk i andre perioder er det værre end nogen sinde.
Det er bedst at vaske øjnene med almindeligt vand fra hanen på et stykke vat. Hvis man skal tørre meget ofte vaskes øjet med lidt saltvand, og huden omkring plejes med creme.
Saltvandsopløsningen skal være 0,9%. Det svarer til tårevæsken i øjet og kan købes på apoteket. Er der tale om en tilstoppet tårekanal er øjet ikke rødt og irriteret, som det vil være hvis der er tale om øjenbetændelse.
Er tårekanalen fortsat tilstoppet efter et års alderen, vil man gå ind og vurdere om man skal gøre noget aktivt ved dette. Det er en lægelig vurdering.
Lidt let massage under øjet, fra øjenkrogen og ud, kan nogle gange hjælpe.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og som sagt, så lyder det som en rigtig god idé at få taget en podning, så I kan finde ud af, hvad det er for bakterier der evt. generer jeres datter.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske