Svar: Slim i afføringen
31. oktober 2008
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Slim i afføringen kan skyldes mange forskellige ting. Hos små børn hænger det ofte sammen med at barnet netop, som du beskriver, har haft en periode med diarré, hvor virus eller bakterier giver slimdannelse og vandig afføring.
Da din datter ikke har haft andre symptomer og i det hele taget virker upåvirket og som hun plejer, så tænker jeg at I skal tage det roligt. Hvis hun modsat får feber, bliver slap, virker dårlig og hvis diarréen og slimen fortsætter i flere dage, så skal hun undersøges af en læge. Det vil her være relevant at sende afføringsprøver af sted, for at finde ud af, hvad det er for en infektion, der gør hende syg i maven.
Hos små børn er der ofte tale om Rotavirus eller Adenovirus, men der findes også mange andre virussygdomme, som børn kan få. Derfor er undersøgelse hos lægen altid vigtigt, hvis diarréen fortsætter og hvis barnet får feber og generelt virker syg og dårlig.
Jeg håber at dette er svar nok på dit spørgsmål, rigtig god bedring med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske