Brev:
Allerede mor igen?
31. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Allerede mor igen?
Hej Helen.
Vores datter er 5½ måned gammel og vi står nu i den situation at jeg allerede er gravid igen.
Vi har nok taget lidt let på situation, da det tog os lang tid at blive gravide første gang og faktisk havde vi en henvisning på fertilitetsklinikken, da vi opdagede at jeg var gravid med vores datter.
Vi har herefter fødslen af vores datter beskyttet os med kondom, men ikke hver gang - åbenlyst ;-) Vi havde snakket om det inden og blevet enige om at vi tog det som det kom og det ville være en gave hvis det skete igen, men ingen af os havde vist regnet med at det ville ske SÅ hurtigt.
Men nu er det jo så virkelighed og pludselig kan jeg ikke se alt det positive i det som jeg kunne for en uge siden, da det var teoretisk og ikke vores virkelighed. Jeg har allerede dårlig samvittighed overfor vores datter ved at lade hende blive storesøster når hun er 13-14 måneder gammel, men tænker så alligevel at den dårlige samvittighed vil jeg jo sikkert have, uanset hvornår vi gør hende til storesøster.
Jeg havde en forholdsvis nem graviditet og fødsel, men syntes at de første 3-4 måneder var rigtig rigtig svære. Det der gjorde det meget svært var alle mine bekymringer / tvivl. Jeg var meget bekymret for om jeg gjorde det godt nok og om hun virkelig trivedes - det gjorde det heller ikke bedre at jeg blev sendt direkte hjem fra sygehuset pga strejke med et lille barn der ikke spiste, ikke havde afføring og gylpede som en gal og med begyndende gulsot. Holdningen derinde fra var jeg jeg var jo sygeplejerske, så jeg skulle nok klare mig. Og heller ikke en sundhedsplejerske til at støtte mig da jeg kom hjem. Det var en hård start.
Jeg havde også svært ved at vænne mig til at skulle lægge mine behov til side. Det er en svær indrømmelse, fordi det burde komme naturligt, men jeg havde så svært ved at jeg ikke bare kunne gøre som jeg tidligere have gjort, lægge mig til at sove når jeg var træt og at jeg ikke længere havde min alenetid som jeg altid har haft brug for, det gjorde at jeg indimellem bandede hende langt væk. Efter 3-4 måneder kom jeg ligesom ind i rytmen og nu nyder jeg hende fuld ud og nyder at være mor.
Jeg havde ekstra besøg af sundhedsplejersken (da de igen startede op) i den periode, fordi jeg havde det så svært. Derfor tænker jeg: Er det dumt og uansvarligt af mig allerede at få et lille mirakel mere, når den første tid med min datter var så svær for mig? Men samtidig tænker jeg, at nu er jeg jo "inde i rytmen" og har lært at tackle at jeg ikke selv kommer i første række. Det kommer mig helt naturligt nu. Usikkerheden og tvivlen bliver vel også mindre næste gang i og med at jeg har været igennem det før og forhåbentlig får en lidt bedre start.
Som du nok kan høre er der en masse for og imod - jeg prøver dog kun at tænke på "for'erne", da situationen lissom er som den er nu.
Håber du kan finde hoved og hale i det hele, det blev vist noget rod :-)
Jeg tænker om du ud fra mit brev og min historie måske kan give din vurdering. Om du tænker at det hele bliver for svært for mig / os? og om det er uansvarligt at lade et barn på 13 måneder bliver storesøster.
Puha, hvad gør jeg dog lige...