Svar: 8 døgn med diarré
9. april 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Det er jo et meget svært spørgsmål, som jeg faktisk ikke rigtig kan svare på. Din datter 'skrumper' naturligvis ikke ind, men hun skal jo have noget at spise.
Prøv at lade være med at spekulere over hvad hun spiser, men give hende en masse små måltider, hvor der er mange valgmuligheder og lad hende selv vælge. Det vigtigste lige i øjeblikket er at der glider noget ned. Det kan være en te-bolle, et par kiks, noget yoghurt, frugt, alt hvad hun kan synes interessant. Havregrød er også godt for maven at arbejde med.
Ved diarré er det en fordel at give æblejuice, som indeholder en del natrium/kalium, hvilket man mister når man har diarré. I det hele taget er væske meget vigtigt. Hvis din datter er dehydreret vil hun få 'elektrolytforstyrrelser' og vil begynde at opføre sig mærkeligt. F.eks. blive slap, apatisk og synshallucineret ('fanger fluer i luften') og lignende. Sker dette, så skal hun indlægges og have væske gennem drop.
Hvis hun taber sig så meget at hun bliver underernæret, så bliver hun også indlagt, men tag det nu roligt og se om ikke det hele går. Jeg kan ud fra dit brev forstå at I er i gode hænder både hos sundhedsplejersken og egen læge, så det hele skal nok gå.
God bedring med hende og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske