Svar: Astmatisk bronkitis.. hvad skal vi gøre?

17. oktober 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Tanja

Når børn under 3 år bliver forkølede og får kortvarige astmasymptomer, så kalder man det for astmatisk bronkitis. Når det samme sker hos børn, der er ældre end 3 år, så taler man om astma.

Symptomer på astma er en hvæsende eller pibende lyd når barnet trækker vejret, at barnet hoster ofte også meget om natten og at barnet generelt har en lidt besværet vejrtrækning. Derudover bliver barnet meget hurtigt forkølet og får måske hyppige lungebetændelser. Børn med astma vil også ofte være lidt mere stille, simpelthen fordi de ikke har energi til at spæne rundt som andre, de har ikke luft til samme energiniveau.

Man er særligt opmærksomme på små børn som jo tit bliver forkølede. Hvis barnet hoster i flere uger og samtidig har en lidt hvæsende vejrtrækning - det kan lyde som en kaffemaskine der trænger til afkalkning - så taler man om astmatisk bronkitis og det kommer typisk hver gang barnet er forkølet.

Det lyder umiddelbart som om at jeres datter virker til at have det meget godt. Hun har i forbindelse med forkølelse hostet, men dog ikke i en sådan grad at det forstyrrer hendes nattesøvn eller i øvrigt generer hende. Derfor lyder det som om at man I lige netop jeres situation, godt kan se tiden lidt an og se om ikke netop hævet hovedgærde og lidt lunt at drikke kan afhjælpe hendes symptomer. Det at hoste er jo en helt naturlig ting, det er vigtigt at hun gør det, fordi hun på den måde renser sine luftveje.

Hvis eleveret hovedgærde, lidt lunt at drikke, uldundertøj osv. ikke viser sig at være nok eller hvis hun får tilbagefald i forbindelse med senere forkølelser, så vil behandling være en rigtig god idé ...

Annonce

... og I skal her naturligvis følge lægens ordination.

I skal være opmærksomme på at hun kan reagerer let på forskellige luftvejsirriterende stoffer. Det kan f.eks. være tobaksrøg eller blomsterstøv - f.eks. liljer kan være meget generende for hende og nogle børn reagerer også hvis man tænder mange stearinlys - dem begynder vi jo ofte at bruge flere af nu, hvor vi går den mørke tid i møde og især til jul, skal du virkelig overveje brugen af levende lys. Det samme gælder brug af pejs, brændeovne osv. Det kan genere hende meget.

Derudover skal du medtænke kold og fugtig luft. Det er hårdt for hendes luftveje at skulle trække kold og fugtig luft ned i lungerne, varme det op og sende det ud i kroppen. Hendes kredsløb vil naturligt have svært ved at klare dette. Sundhedsstyrelsen anbefaler f.eks. ikke at børn med astmatisk bronkitis sover ude i koldt, tåget vejr.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du skal også være opmærksom på parfume og det vil her være rigtig godt at du vasker alt tøj i Neutral, Minirisk og lignende produkter, som er fri for parfume og andre unødvendige tilsætningsstoffer.

Rengøring er rigtig vigtigt, da støv også påvirker hendes luftveje og det er vigtigt også at forebygge f.eks. husstøvmideallergi.

Det giver helt mening at du ikke vil give din datter medicin, hvis ikke det er nødvendigt og det lyder som sagt helt forsvarligt at se tiden lidt an og se hvordan hun har det, får det. Men vær opmærksom på hende og gør hvad du kan for at forebygge :o)

Du kan læse meget mere på astma og allergiforbundets hjemmeside, og det vil jeg anbefale dig :o) Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og god bedring med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!