Svar: Astmatisk bronkitis.. hvad skal vi gøre?
17. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Tanja
Når børn under 3 år bliver forkølede og får kortvarige astmasymptomer, så kalder man det for astmatisk bronkitis. Når det samme sker hos børn, der er ældre end 3 år, så taler man om astma.
Symptomer på astma er en hvæsende eller pibende lyd når barnet trækker vejret, at barnet hoster ofte også meget om natten og at barnet generelt har en lidt besværet vejrtrækning. Derudover bliver barnet meget hurtigt forkølet og får måske hyppige lungebetændelser. Børn med astma vil også ofte være lidt mere stille, simpelthen fordi de ikke har energi til at spæne rundt som andre, de har ikke luft til samme energiniveau.
Man er særligt opmærksomme på små børn som jo tit bliver forkølede. Hvis barnet hoster i flere uger og samtidig har en lidt hvæsende vejrtrækning - det kan lyde som en kaffemaskine der trænger til afkalkning - så taler man om astmatisk bronkitis og det kommer typisk hver gang barnet er forkølet.
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter virker til at have det meget godt. Hun har i forbindelse med forkølelse hostet, men dog ikke i en sådan grad at det forstyrrer hendes nattesøvn eller i øvrigt generer hende. Derfor lyder det som om at man I lige netop jeres situation, godt kan se tiden lidt an og se om ikke netop hævet hovedgærde og lidt lunt at drikke kan afhjælpe hendes symptomer. Det at hoste er jo en helt naturlig ting, det er vigtigt at hun gør det, fordi hun på den måde renser sine luftveje.
Hvis eleveret hovedgærde, lidt lunt at drikke, uldundertøj osv. ikke viser sig at være nok eller hvis hun får tilbagefald i forbindelse med senere forkølelser, så vil behandling være en rigtig god idé og I skal her naturligvis følge lægens ordination.
I skal være opmærksomme på at hun kan reagerer let på forskellige luftvejsirriterende stoffer. Det kan f.eks. være tobaksrøg eller blomsterstøv - f.eks. liljer kan være meget generende for hende og nogle børn reagerer også hvis man tænder mange stearinlys - dem begynder vi jo ofte at bruge flere af nu, hvor vi går den mørke tid i møde og især til jul, skal du virkelig overveje brugen af levende lys. Det samme gælder brug af pejs, brændeovne osv. Det kan genere hende meget.
Derudover skal du medtænke kold og fugtig luft. Det er hårdt for hendes luftveje at skulle trække kold og fugtig luft ned i lungerne, varme det op og sende det ud i kroppen. Hendes kredsløb vil naturligt have svært ved at klare dette. Sundhedsstyrelsen anbefaler f.eks. ikke at børn med astmatisk bronkitis sover ude i koldt, tåget vejr.
Du skal også være opmærksom på parfume og det vil her være rigtig godt at du vasker alt tøj i Neutral, Minirisk og lignende produkter, som er fri for parfume og andre unødvendige tilsætningsstoffer.
Rengøring er rigtig vigtigt, da støv også påvirker hendes luftveje og det er vigtigt også at forebygge f.eks. husstøvmideallergi.
Det giver helt mening at du ikke vil give din datter medicin, hvis ikke det er nødvendigt og det lyder som sagt helt forsvarligt at se tiden lidt an og se hvordan hun har det, får det. Men vær opmærksom på hende og gør hvad du kan for at forebygge :o)
Du kan læse meget mere på astma og allergiforbundets hjemmeside, og det vil jeg anbefale dig :o) Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske