Brev:
Astmatisk bronkitis.. hvad skal vi gøre?
17. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Astmatisk bronkitis.. hvad skal vi gøre?
Hej Helen
Så vender jeg frygteligt tilbage med endnu et spørgsmål til dig;o))
Det går stadig rigtig fint med Silke, hun trives herhjemme og i vuggetuen, spiser fint og sover rigtig godt nat og dag. Der er så bare opstået det problem, at hun nu i ca. 4 uger har haft lidt hoste om natten. Den er kommet i forbindelse med en slem forkølelse og er ligsom bare blevet hængende.
Vi var til 1 års undersøgelse med Silke i sidste uge og talte med vores læge om dette. Lægen lyttede på hendes lunger, hvor der ikke var noget at høre, og mente at det var asmatisk bronkitis. Hun foreslog med det samme, at vi skulle give hende et præparat via en maske (over næse og mund)- præparatet var binyrebarkhormon.
Jeg må indrømme, at jeg synes det er meget drastisk at ty til sådan en behandling når problemet ikke er større end det er. Vi forklarede vores læge at det ikke er noget der går ud over hendes nattesøvn - hun hoster typisk et par gange ved midnatstid og måske igen ved 3-4 tiden om natten. I vuggestuen er det sjældent de bemærker hun har hostet.
Vores læge sagde da også at vi også bare kunne lade det gå sin gang, give hende en uldundertrøje på, hæve sengen lidt ved hovedet osv.
Mit spørgsmål er så bare om det er uforsvarligt at lade hende have denne hoste i længere tid. Vi vil helst undgå at give hende medicinen, men hvis det er nødvendigt skal hun selvfølgelig have den..
Håber det giver mening hvad det er jeg spørger om. Jeg føler lidt at jeg mangler lidt feedback, da min læge var meget sparsom med information vedrørende dette...
Den sidste uges tid er det som om hendes hoste har ændret karakter. I stedet for at være meget tør, er den ligsom blevet lidt mere "løs" i det... Har det nogen betydning.
Ser frem til at høre dine tanker vedrørende dette.
Med venlig hilsen
Tanja