Er det bare så svært at være 2 år?

18. oktober 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Er det bare så svært at være 2 år?

Kære Helen

Jonatan er nu blevet 2 år, med alt hvad dertil hører :-) Han stortrives i vuggestuen, leger godt med de andre, fint med motorisk og er langt fremme sprogligt (siger de). Fx kan han tælle til 10, og kan også hele alfabetet (!).

Selvom han taler godt, og kan give udtryk for mange ting, får han altså nogle raserianfald af en anden verden. Nogen gange ved vi hvorfor (hvis han har fået et nej!), andre gange kommer det som lyn fra en klar himmel. Han græder og skriger, kaster sig rundt på gulvet, banker hovedet ned i gulvet og kaster med sit legetøj. Vi er meget i tvivl om, hvordan vi bedst kan hjælpe ham, når han får det sådan.

Det vi gør nu, er først at prøve at spørge ham, hvad der er galt. Det får vi stort set aldrig noget ud af. Så siger vi ting som "jeg kan godt se at du er vred" og "Jonatan er vred og ked af det nu". Nogen gange er vi nødt til at holde ham, så han ikke kommer til skade, andre gange sætter vi os ved siden af ham og taler roligt til ham. Når vi ikke kan holde det ud mere, prøver vi som regel at aflede ham med en bog eller en sut. Det virker for det meste, men jeg er i tvivl om, om vi griber det rigtigt an. Skal vi hellere lade ham være og rase ud ...

Annonce

... indtil det går over af sig selv? Får han "for meget" opmærksomhed ved at flippe ud?
Og er det en fase der går over af sig selv, eller der noget vi kan gøre?

En anden ting jeg gerne vil have et godt råd til er aftenputningen. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lære ham at falde i søvn selv. Som det er nu får han nattøj på og maske (han har AB) og får børstet tænder nede i stuen. Så går vi op på hans værelse hvor han vælger 1-2 bøger som vi læser. Derefter lægger jeg ham i seng og slukker lyset. Jeg sidder ved siden af hans seng, så han kan nusse mit hår mens han falder i søvn. Nogen gange synger jeg også en godnatsang mens jeg sidder der. Det tager mellem 15 og 45 min til han falder i søvn.

Jeg påtager mig det fulde ansvar for, at han har fået den vane, og derfor vil jeg ikke vænne ham af med det "på den hårde måde" ved bare at gå ud af rummet. Er der ikke en blidere måde? Han er jo ved at være stor, og vi vil også gerne gøre ham til storebror snarest, så han kan vel godt lære at falde i søvn selv? Eller tror du, at han dropper "hår-nusse-vanen" af sig selv, så jeg bare skal nyde vores hyggestund så længe det varer? ;)

Glæder mig til at læse dit svar!

Kærlig hilsen
Mille.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!