Svar: Kighoste og smitterisiko
1. april 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Lisbeth
Da din datter har fået vaccinationen to gange er sandsynligheden for at hun bliver smittet med kighoste meget lille. Så jeg ville umiddelbart tage det roligt, men du skal naturligvis observere Emma.
Mange små børn får i disse 'forkølelsestider' de der hedder RS virus, som også hos små børn kan give en hvæsende og pibende respiration. Måske har Freja fået dette.
Jeg ville afvente og høre hvad de på hospitalet finder ud af vedr. Freja. Hvis de konstaterer at der er tale om kighoste, kan du altid kontakte egen læge, for at høre, hvad hun mener, eller du kan ringe til statens seruminstitut, som helt præcist kan vejlede dig vacciner og dækning, samt forholdsregler.
Men som sagt tror jeg du skal tage det roligt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske