Brev:
Kighoste og smitterisiko
1. april 2004
Alder:
7 mdr.
Kighoste og smitterisiko
Kære Helen,
Endnu engang 1000-tak for en supergod brevkasse!
For 6 dage siden kom en veninde forbi med hendes lille datter på knap 3 måneder. Datteren, Freja, hostede/pibelyd og havde det ikke så godt. Havde ikke feber. Jeg blev selvfølgelig lidt utryg ved det pga. min egen 7 mdr. gamle Emma. Men jeg ville jo heller ikke nægte hende adgang.
I dag ringer hun og fortæller, at hun er indlagt med datteren for observation for kighoste.
Så vidt jeg kan læse mig frem til smitter det meget og man sender børn hjem fra institution under 1 år og de som ikke er vaccineret 2 gange. Desuden optræder sygdommen ofte først efter 5-15 dage efter barnet har været udsat for smitte.
Uha, tænker jeg. Er vi i farezonen hvis det viser sig, at hun rent faktisk har kighoste?
Emma er vaccineret 2 gange, ved 3 og 5 måneder.
Men er vi i farezonen alligevel?
En bekymret mor,
Lisbeth