Svar: Ondt i ørene?

16. september 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Katrine

Dejligt at høre at Madeline nu har fundet ud af at bruge sig selv mere motorisk, det lyder rigtig dejligt. Det lyder som om at der er ved at komme rigtig godt gang i hende :o)

Børn kan godt tage sig til ørerne fordi de er trætte, præcis som når de også hiver sig i håret, nulrer øjnene og næsen osv. Det behøver altså ikke at betyde at de har ondt i ørerne.

Børn kan også tage sig på ørerne fordi de pludselig finder ud af at lyden ændrer sig, når man holder for ørerne, løfter hænderne og holder for ørerne igen. Det kan altså være et udtryk for at barnet pludselig bliver opmærksom på lyd på en anden måde end tidligere.

Og så kan børn også holde sig på ørerne fordi de har ondt i øret. Det er en ørelæge der er bedst til at konstatere om det er problemet. Det kræver ikke henvisning at gå til ...

Annonce

... ørelæge.

Hvis din datter her problemer med ørerne, - væske, mellemørebetændelse osv. så vil hun normalt også sove dårligt, være mere pylret, ked af det, have feber, være forkølet osv. som tegn på at hun ikke har det godt. Du kan prøve at trykke på huden lige foran øret. Hvis hun har ondt i øret, vil det ofte gøre ondt, hvis du trykker der.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til allergi, så er der normalt flere symptomer på mælkeallergi. Det viser sig ofte som nældefeber, opkastning og diarré, høfeber med symptomer fra øjne og næse samt astma eller børneeksem.

Jeg synes det lyder helt relevant at I drøfter det med børnelægen, når I har en tid. De vil sandsynligvis teste hende for forskellige ting og kan give dig en idé om hvad det handler om ... :o)

Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend og også en rigtig dejlig dag til dig :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år