Svar: Ondt i ørene?
16. september 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Katrine
Dejligt at høre at Madeline nu har fundet ud af at bruge sig selv mere motorisk, det lyder rigtig dejligt. Det lyder som om at der er ved at komme rigtig godt gang i hende :o)
Børn kan godt tage sig til ørerne fordi de er trætte, præcis som når de også hiver sig i håret, nulrer øjnene og næsen osv. Det behøver altså ikke at betyde at de har ondt i ørerne.
Børn kan også tage sig på ørerne fordi de pludselig finder ud af at lyden ændrer sig, når man holder for ørerne, løfter hænderne og holder for ørerne igen. Det kan altså være et udtryk for at barnet pludselig bliver opmærksom på lyd på en anden måde end tidligere.
Og så kan børn også holde sig på ørerne fordi de har ondt i øret. Det er en ørelæge der er bedst til at konstatere om det er problemet. Det kræver ikke henvisning at gå til ørelæge.
Hvis din datter her problemer med ørerne, - væske, mellemørebetændelse osv. så vil hun normalt også sove dårligt, være mere pylret, ked af det, have feber, være forkølet osv. som tegn på at hun ikke har det godt. Du kan prøve at trykke på huden lige foran øret. Hvis hun har ondt i øret, vil det ofte gøre ondt, hvis du trykker der.
Med hensyn til allergi, så er der normalt flere symptomer på mælkeallergi. Det viser sig ofte som nældefeber, opkastning og diarré, høfeber med symptomer fra øjne og næse samt astma eller børneeksem.
Jeg synes det lyder helt relevant at I drøfter det med børnelægen, når I har en tid. De vil sandsynligvis teste hende for forskellige ting og kan give dig en idé om hvad det handler om ... :o)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend og også en rigtig dejlig dag til dig :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske