Svar: Mavebrok

8. september 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære K.

Det undrer mig nu lidt at ingen har observeret eller talt med dig omkring det brok din datter har, så det er rigtig godt at du selv har gjort lægen opmærksom på det :o)

Ventralhernie kalder man også et mavebrok og det er egentlig en fællesbetegnelse for de typer af brok, som kan side på siden eller forsiden af maven. Når spædbørn har et brok, så er det ofte medfødt og de skyldes at der er et svagt led, et lille hul i bughinden, hvorigennem der så kommer en lille fremposning. Brokket kan indeholde fedt eller et stykke af tarmen.

Den mest almindelige form for brok hos spædbørn er navlebrok, som ses hos ca. 5% af spædbørn. Når barnet græder og derfor spænder i kroppen, så vil brokket presse sig ud gennem navlen og når barnet slapper af, så glider brokket tilbage på plads. Man siger at "brokket kan reponeres".

Man kan godt mærke det hul, hvorigennem brokket kommer og det kan variere i størrelse fra at være få mm stort til at være 1 cm eller lidt mere i diameter. Normalt lukker hullet sig af sig selv inden for det første år og operation er ikke nødvendig. Hvis hullet ikke lukker sig, vil man dog ofte operere. Man vil også operere hvis der er risiko for at brokket inkarcererer - det ...

Annonce

... betyder hvis hullet begynder at lukke sig og derfor afklemmer brokket.

Jeg kan ikke se din datter og kan derfor ikke vurdere hvad form for brok der er tale om. Det lyder dog ud fra din beskrivelse som om at der hos jer er mere tale om et bugvægsbrok end et navlebrok - du fortæller at brokket/udposningen sidder under ribbenene og ikke ved navlen?

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er ikke særlig tit at man ser bugvægsbrok hos børn og derfor må jeg indrømme at jeg her er lidt usikker på, hvorvidt du kan regne med at dette lukker sig af sig selv, eller om det kræver behandling. Jeg synes faktisk du skal prøve at tale med lægen om det igen, for at være helt sikker på, hvad der her er tale om ...

Ud fra det jeg ved, så vil de fleste medfødte navlebrok lukke sig af sig selv, men andre former for brok vil ofte kræve behandling. Jeg siger naturligvis ikke dette for at gør dig unødigt nervøs, det handler bare om at få præcist klarlagt, hvad det er for en form for brok din datter har og hvad der så er relevant at foretage sig i hendes situation :o) Det har du som mor og det har din datter krav på at få råd omkring.

Rigtig meget held og lykke fortsat og du må meget gerne give mig en tilbagemelding, så kan vi alle blive lidt klogere.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet