Svar: Mavebrok
8. september 2008
Alder:
6 mdr.
Kære K.
Det undrer mig nu lidt at ingen har observeret eller talt med dig omkring det brok din datter har, så det er rigtig godt at du selv har gjort lægen opmærksom på det :o)
Ventralhernie kalder man også et mavebrok og det er egentlig en fællesbetegnelse for de typer af brok, som kan side på siden eller forsiden af maven. Når spædbørn har et brok, så er det ofte medfødt og de skyldes at der er et svagt led, et lille hul i bughinden, hvorigennem der så kommer en lille fremposning. Brokket kan indeholde fedt eller et stykke af tarmen.
Den mest almindelige form for brok hos spædbørn er navlebrok, som ses hos ca. 5% af spædbørn. Når barnet græder og derfor spænder i kroppen, så vil brokket presse sig ud gennem navlen og når barnet slapper af, så glider brokket tilbage på plads. Man siger at "brokket kan reponeres".
Man kan godt mærke det hul, hvorigennem brokket kommer og det kan variere i størrelse fra at være få mm stort til at være 1 cm eller lidt mere i diameter. Normalt lukker hullet sig af sig selv inden for det første år og operation er ikke nødvendig. Hvis hullet ikke lukker sig, vil man dog ofte operere. Man vil også operere hvis der er risiko for at brokket inkarcererer - det betyder hvis hullet begynder at lukke sig og derfor afklemmer brokket.
Jeg kan ikke se din datter og kan derfor ikke vurdere hvad form for brok der er tale om. Det lyder dog ud fra din beskrivelse som om at der hos jer er mere tale om et bugvægsbrok end et navlebrok - du fortæller at brokket/udposningen sidder under ribbenene og ikke ved navlen?
Det er ikke særlig tit at man ser bugvægsbrok hos børn og derfor må jeg indrømme at jeg her er lidt usikker på, hvorvidt du kan regne med at dette lukker sig af sig selv, eller om det kræver behandling. Jeg synes faktisk du skal prøve at tale med lægen om det igen, for at være helt sikker på, hvad der her er tale om ...
Ud fra det jeg ved, så vil de fleste medfødte navlebrok lukke sig af sig selv, men andre former for brok vil ofte kræve behandling. Jeg siger naturligvis ikke dette for at gør dig unødigt nervøs, det handler bare om at få præcist klarlagt, hvad det er for en form for brok din datter har og hvad der så er relevant at foretage sig i hendes situation :o) Det har du som mor og det har din datter krav på at få råd omkring.
Rigtig meget held og lykke fortsat og du må meget gerne give mig en tilbagemelding, så kan vi alle blive lidt klogere.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske