Svar: Hvid belægning på læber
31. august 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din datter har fået svamp i munden og det er meget vigtigt at det bliver behandlet. Svamp sidder som hvide belægninger på læberne, på tungen, gummerne og på indersiden af kinderne. Det svier ofte og kan derfor være en årsag til at barnet ikke vil spise - det er ikke rart at putte mad i munden, når det gør ondt.
Du skal have noget brentangel eller mycostatin mikstur på recept hos lægen som din datter skal smøres med i munden. Da du ikke ammer, så er der ikke problemer i forhold til at I smitter hinanden, ellers skulle I begge behandles, men det er vigtigt at hendes sutter og flaskesutter renses og koges rigtig godt. De skal faktisk koges i 10 minutter dagligt for at få svampen væk.
Indtil du kommer til lægen, så vil det være rigtig godt at forsøge at fjerne belægningerne i munden med lidt danskvand. Tag lidt gaze eller en engangs skumgummiklud om din finger, dyp den i danskvand og kør fingeren rundt i munden, på gummerne, bagsiden af læberne osv.
Du skal være opmærksom på at hvis hun har svamp i munden, har hun det sandsynligvis også i numsen. Hvis hun er rød i numsen skal hun derfor også behandles med speciel creme der.
Rigtig meget held og lykke, håber hun snart bliver frisk igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske