Hjælp til at blive mobil

31. august 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hjælp til at blive mobil

Hej Helen.

Jeg har et par spørgsmål som jeg virkelig håber du kan hjælpe mig med.

Jeg har en datter på 15 måneder. Hun kan hverken sætte sig op fra liggende stilling, kravle, rejse sig op eller gå. Det vil sige at når vi rejser hende og hun holder i vores hånd kan hun godt, men ikke alene.

Freya har aldrig kunne lide at ligge på maven og hver gang vi har prøvet ruller hun om og ligger så bare på ryggen. Det er begyndt at være et stort problem for hende og os. Hun vil gerne fremad, men hun er afhængige af os. Hun kan sagtens sidde og lege med legetøj på gulvet, men hun vil helt klart helst gå rundt, mens hun holder os i hånden.

Vi har prøvet at ligge legetøjet i en cirkel rundt om hende så hun skulle arbejde lidt for det, men så bliver hun så tosset hvis hun ikke kan nå det, at hun begynder at græde og slå hovedet ned i gulvet. Hun gider ikke så meget som at prøve på at rejse sig. Sætter vi hende, fx hendes tremmeseng prøver hun heller ikke.

Jeg er snart tør for ideer for hvordan vi kan få hende til at være mere mobil. Har du nogle gode tricks til hvordan vi kan motivere hende til at selv kunne rejse sig og sætte sig op? Hendes balance er okay. Hun er stadigvæk lidt usikker, men den er ved at være der.

Det skal siges at Freya har haft en hård start. Da hun var 2 måneder gammel fik hun konstateret Turner-syndrom hvilket tog meget hårdt på mig. Ved en scanning opdagede man da ...

Annonce

... hun var 3 måneder gammel nogle cyster på leveren som man var bange for var kræft. Så måske det er min egen skyld at hun er så lidt mobil som hun nu er. Jeg var så bekymret konstant og græd næsten dagligt måneder i frygt for at miste hende og fordi at min dejlige pige havde turner, så hver gang hun begyndte at græde eller brokke sig lidt, kom jeg straks og tog hende op, da jeg bare ikke havde noget overskud til at hun også skulle græde. Tror simpelthen hun blev vant til at komme op på armen og ikke skulle yde noget selv.

Freya har også et iltert temperament. Får hun ikke sin vilje bliver hun tosset og er nu begyndt at slå, rive og en sjælden gang bide. Når jeg siger nej, du må ikke bide med en hård tone kigger hun bare på mig og gør det så igen og igen og igen. Når vi er herhjemme, sætter jeg hende på gulvet hvis hun bliver ved, og så bliver hun rigtig hidsig og slår så hovedet ned i gulvet. Er det en rigtig måde at gøre det på?

Jeg var ude og handle forleden hvor hun gjorde det. Hvad gør man i den situation? Der kan jeg jo ikke bare sætte hende på gulvet, men på armen bliver hun ved.

Håber virkelig du kan hjælpe, for jeg er simpelthen begyndt at føle at jeg har ”ødelagt” hende. Og det skal lige siges at hun fik taget en biopsi i januar og viste at det ikke var kræft, men hun bliver scannet hver 2. måned så der bliver holdt godt øje med hende:)

På forhånd tak for hjælpen:)
Sheena.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig