Brev:
Hjælp til at blive mobil
31. august 2008
Alder:
15 mdr.
Hjælp til at blive mobil
Hej Helen.
Jeg har et par spørgsmål som jeg virkelig håber du kan hjælpe mig med.
Jeg har en datter på 15 måneder. Hun kan hverken sætte sig op fra liggende stilling, kravle, rejse sig op eller gå. Det vil sige at når vi rejser hende og hun holder i vores hånd kan hun godt, men ikke alene.
Freya har aldrig kunne lide at ligge på maven og hver gang vi har prøvet ruller hun om og ligger så bare på ryggen. Det er begyndt at være et stort problem for hende og os. Hun vil gerne fremad, men hun er afhængige af os. Hun kan sagtens sidde og lege med legetøj på gulvet, men hun vil helt klart helst gå rundt, mens hun holder os i hånden.
Vi har prøvet at ligge legetøjet i en cirkel rundt om hende så hun skulle arbejde lidt for det, men så bliver hun så tosset hvis hun ikke kan nå det, at hun begynder at græde og slå hovedet ned i gulvet. Hun gider ikke så meget som at prøve på at rejse sig. Sætter vi hende, fx hendes tremmeseng prøver hun heller ikke.
Jeg er snart tør for ideer for hvordan vi kan få hende til at være mere mobil. Har du nogle gode tricks til hvordan vi kan motivere hende til at selv kunne rejse sig og sætte sig op? Hendes balance er okay. Hun er stadigvæk lidt usikker, men den er ved at være der.
Det skal siges at Freya har haft en hård start. Da hun var 2 måneder gammel fik hun konstateret Turner-syndrom hvilket tog meget hårdt på mig. Ved en scanning opdagede man da hun var 3 måneder gammel nogle cyster på leveren som man var bange for var kræft. Så måske det er min egen skyld at hun er så lidt mobil som hun nu er. Jeg var så bekymret konstant og græd næsten dagligt måneder i frygt for at miste hende og fordi at min dejlige pige havde turner, så hver gang hun begyndte at græde eller brokke sig lidt, kom jeg straks og tog hende op, da jeg bare ikke havde noget overskud til at hun også skulle græde. Tror simpelthen hun blev vant til at komme op på armen og ikke skulle yde noget selv.
Freya har også et iltert temperament. Får hun ikke sin vilje bliver hun tosset og er nu begyndt at slå, rive og en sjælden gang bide. Når jeg siger nej, du må ikke bide med en hård tone kigger hun bare på mig og gør det så igen og igen og igen. Når vi er herhjemme, sætter jeg hende på gulvet hvis hun bliver ved, og så bliver hun rigtig hidsig og slår så hovedet ned i gulvet. Er det en rigtig måde at gøre det på?
Jeg var ude og handle forleden hvor hun gjorde det. Hvad gør man i den situation? Der kan jeg jo ikke bare sætte hende på gulvet, men på armen bliver hun ved.
Håber virkelig du kan hjælpe, for jeg er simpelthen begyndt at føle at jeg har ”ødelagt” hende. Og det skal lige siges at hun fik taget en biopsi i januar og viste at det ikke var kræft, men hun bliver scannet hver 2. måned så der bliver holdt godt øje med hende:)
På forhånd tak for hjælpen:)
Sheena.