Svar: Røde sviende skamlæber
29. august 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Christina
Det er meget tænkeligt at din datter har fået en svampeinfektion. Hun har været syg med forkølelse og hoste, hendes immunforsvar har været lidt nede og det er meget normalt at børn i den forbindelse kan få lidt svamp i bleområdet. Samtidig har hun haft feber, svedt og svamp trives rigtig godt i fugtigt, varmt miljø.
Svamp i bleområdet ses som røde sammenhængende plamager. Der er ofte også knopper, huden/udslættet virker hævet og der kan være væskende blærer. Det ses både på kønsorganerne, imellem ballerne, omkring endetarmsåbningen og det sidder også nogle gange i hudfolderne i lysken.
Svamp skal behandles med Brentan. Det fås på recept hos lægen. Du kan dog også købe en mildere form på apoteket i håndkøb - Brentan Babypasta hedder det. Hvis din datter kun er lidt angrebet kan det hjælpe, hvis det er meget, så er det vigtigt at du får lægen til at se på det og får en recept på svamp, hvis det er hvad der er tale om.
Giv hende lidt A38 eller tykmælk, som kan virke indefra. Hold igen med de meget sukkerholdige fødevarer da svamp trives godt af sukker.
Fortsat held og lykke, håber I snart er ovre det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske