Brev:
Røde sviende skamlæber
29. august 2008
Alder:
17 mdr.
Røde sviende skamlæber
Kære Helen
Jeg skriver, fordi jeg ikke kan forstå, hvorfor vores datter, Mille, bliver ved med at have udslet på de ydre skamlæber.
Hun har altid haft den fineste "marcipanhud" på hele numsen og aldrig haft tendens til bleudslæt. I den sidste uges tid har hun haft ret høj feber. Det startede med forkølelse - vandigt snot, der efterhånden blev til purulent snot og hoste. Så holdt det op, og hun fik i stedet høj feber 39-39,5. Det havde hun i 3 dage on and off.
I samme periode udviklede hun noget rødt udslet på de ydre skamlæber, som jeg ikke kan få bugt med. Det ligner lidt blæner/knopper. Det svier og generer hende meget. Har prøvet at lade hende kravle rundt (hun går endnu ikke) med bar numse, men så lægger hun sig på maven og gnider sig mod gulvet som om det klør og svier. Hun klør også med hånden.
For at køle det ned lod jeg køligt (ikke iskoldt) vand løbe ud af en sutteflaske ned over - også for at rense så blidt som jeg kunne og køle lidt, men det lod ikke til at have den ønskede effekt. Hun syntes bare, det var træls og skreg.
Jeg har brugt Weledas numsecreme, som vi altid har brugt hvis hun var lidt lys rosa i numsen, og som hun sagtens har kunnet tåle, men det hjælper ikke.
I forbindelse med forkølelse/feber har hun ikke virket alment påvirket. Når feberen har været høj, har hun puttet hos mor og set tegnefilm og hygget. Når den var under 39, kravlet rundt og leget og pludret/hvinet og kommunikeret. Hun har spist lidt mindre end hun plejer, men drukket godt med vand.
Kan det mon være varmeknopper i forbindelse med, at hun har haft det meget varmt pga. feberen?
Kan det være svamp? Bør vi lade lægen se på hende?
Jeg glæder mig til at høre fra dig, så vi kan hjælpe hende.
Mange hilsener fra
Christina & Mille