Svar: Hoste - 12 mdr.

20. august 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor og far

Jeg kan godt forstå at I synes det er hårdt at jeres lille pige skal hoste så meget, at hun kaster sin mad op og at hun nu er nødt til at få medicin. Det kan godt virke som et overgreb på et barn, når man skal give dem medicinen - vi ved det virker, men kan ikke forklare og man kan let føle sig meget ond:o)

Når små børn får kortvarige astmasymptomer i forbindelse med en infektion, kalder man sygdommen for astmatisk bronkitis. Det ses typisk i forbindelse med forkølelse og infektioner i luftvejene og selvom selve infektionen er væk, kan barnet godt have en kortere periode med symptomer på astma eller astmatisk bronkitis.

Symptomerne er som I skriver at barnet hoster, ofte også om natten. Derudover vil man kunne høre en hvæsende eller pibende lyd når barnet trækker vejret - nogen sammenligner det lidt med lyden fra en kaffemaskine der afkalker. Det vil ofte også være sådan, at barnet tit er forkølet og måske har lungebetændelse - derfor er det også godt at flere læger har lyttet på jeres datters hjerte og lunger og siger det umiddelbart lyder okay.

Det er godt at I støvsuger og sørger for at lufte ud og holde godt rent, da et rent indeklima er vigtigt for at mindske hendes symptomer. Derudover skal I være opmærksomme på at tobaksrød, røg fra brandeovn, os fra madlavning, ja sågar os fra stearinlys kan forværre hendes symptomer. Hører I til dem der tænder stearinlys om aftenen, så kan det altså være der synderen er ...

Derudover er fugtig luft ofte et problem, f.eks. på badeværelset, hvor det varme vand ...

Annonce

... stiger op og spejlet dugger osv. - det er godt med åben dør og lidt gennemstræk, så fugten forsvinder.

Kulde er ofte også et problem, så I skal være opmærksomme, når det bliver vinter og koldt.

Duft fra parfume, rengøringsmidler og lignende kan også gøre hendes symptomer værre.

Der er en vis grad af sammenhæng mellem astma og allergi og hvis jeres datter vedbliver at have symptomer på astma og behov for medicin, så vil det være relevant at I får hende henvist til børneafdelingen og der får en allergivurdering ind over samt taler med dem omkring hendes medicin, indtagelse, regulering osv.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I skal være opmærksomme på at hun efter inhalation af sin medicin meget gerne må få børstet tænder. Astmamedicin kan godt give svamp i munden og det kan undgås ved tandbørstning eller hvis hun kan skylle munden bagefter - det er dog lidt svært i hendes alder. Svamp gør naturligvis ondt, det svier og brænder og det spiller naturligvis ind på hendes lyst til mad.

Det er rigtigt at børn der har astma, astmatisk bronkitis, godt kan være lidt mere trætte og generelt mangle overskud. Det er naturligt, da de jo ofte sover dårligt, søvnkvaliteten er dårlig på grund af hoste og besværet vejrtrækning og derfor er de ofte lidt mere stille. "At være stille" bliver man automatisk også lidt, når ens vejrtrækning er besværet ....:o)

Der er derfor ikke noget unaturligt i at I kan mærke at hun lige i øjeblikket ikke har samme overskud som tidligere og sådan må det være.

Jeg håber dog at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.